Avatar

HHGB 4

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 07. juli, 2019, 01:38 (99 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Morten Flindt Larsen, søndag 07. juli, 2019, 02:13

En Kenneth Verting har lagt billedet op i gruppen 3250 Gilleleje. Han har fået en Bo Løvgreen Pedersen til at stedfæste det og han kommer også til at det er på Østerport trinbrædt.
De har så fundet dette billede fra 1950 hvor den stråtækte bygning er under nedrivning og har så vist hvor lokomotivet og fotografen har stået.
[image]
Så er den ged vist barberet :-)

Hejsa Michael,

Det mener jeg så ikke, at geden er.

1) Det foto, som d'herrer bruger som dokumentation er ikke fra "ca. 1950", som de hævder, men er ifølge Det Kongelige Bibliotek fra præcis året1959 og viser gasværkets kontor m.m. DKB's dateringer af luftfotos er som regel ikke noget, biblioteket selv har fundet på men stammer i 1950'erne typisk fra luftfotofirmaernes protokoller.

2. På KRAK's luftfoto fra 1954 ser de nu to mulige fotosteder således ud:[image]

Her kan man se, at huset, som er under nedrivning i 1959, ikke er et stråtækt hus, som de to stråtækte, der ses på lokofotoet, og som tydeligt ligger på tværs af sporet og længere borte fra dette end på 1959-fotoet. Desuden mangler den i dybden ret store plads med de henliggende cementrør foran lokomotivet på 1959-luftfotoet men ikke på 1954-luftfotoet, hvor den kan ses som pladsen th. for venteskuret på Østerport trinbræt.
[image]

Hvad leddet yderst th. for lokofotoet skal gøre godt for henne ved Position 2 ved Gasværksvej, kommer Verting og Løvgreen også let og elegant hen over - Gasværksvej er udenfor trinbrættets område, så der byrde ikke være et led på tværs af sporet dér.

Lokalarkivet beskriver på arkiv.dk billedet således: "Jens D. Nielsen, smedemester, på trinet af lokomotiv.
HHGB nr. 4 overgår til Gribskovbanen ca. 1928 og får nr. 11.".
Samtidig daterer lokalarkivet billedet til "1940". Overgangen til GDS 11 i 1928 er det rene vås, mens 1940 er det faktiske år. Om det så også er fotoåret, skal jeg ikke kunne sige, men ud fra mændenes påklædning tror jeg det umiddelbart ikke. Dog ser bageste lanterne ud til at være mørkelagt. Det kan vist kun lokalarkivet afgøre.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • HHGB 4 - Peter Roland Hansen, 02/07 2019, 09:46 [*]
3 rengøring tilbud

Danske privatbaner

Læs historien om:
Langelandsbanen

Jernbanebøger

Svendborg-Nyborg Banen - 1897-1964
Svendborg-Nyborg Banen - 1897-1964
Pris 230,- kr.
 Læs mere 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen