Jernbane i Tivoli i København

af FS1954, 13/7 2019, 10:11 (1742 dage siden) @ Peter Andersen

[image]

Traditionen med tog i Tivoli har lange rødder, idet man allerede ved åbningen af jernbanen i 1847 kunne følge toggangen på Københavhs station gennem et hul i plankeværket mellem haven og stationen.

Omkring 1960 kørte en "MY" på gummihjul rundt i Tivoli med et par passagervogne hægtet på. Afgangsstationen var cirka der, hvor sporvognene senere fik stoppested. Den pågældende "MY" skulle efter forlydende være havnet på Nordsø Camping i Hvide Sande og være malet lyseblå... Inden da havde Tivoli et "damplokomotiv" i drift - nærmest en slags "lille P"-maskine, også på gummihjul. Billedet ovenfor er et postkort fra denne tid.

Men der har skam også været en minibane (eller havebane) med tog på 5"- og 7 1/4"-spor rundt om springvandet. Det var i anledning af jernbanens 150-års jubilæum i 1997. Her havde medlemmer af Brandhøjbanen (?) anlagt en rundbane med tilhørende banegård, hvor forskellige tog dagen lang kørte med havens gæster. Personale fra Danmarks Jernbanemuseum deltog også, blandt andet var Hs 415 opstillet og blev fyret op, således at man kunne se gangtøjet bevæge sig.

I Spor og baner nr. 28 og 29 (august/oktober 2016) kan man læse mere om disse "gummitog" og Tivoli. Her er der også billede af Hs-maskinen ved Plænen.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak