Med NFJ III på DJK-udflugt på NFJ i 1964, 6 fotos

af Claus E. Hansen, 17/7 2019, 11:16 (1716 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 17/7 2019, 12:14

Dansk Jernbaneklub der blev stiftet i 1961, startede med at bygge fine traditioner op med at besøge forskellige privatbaner mm., der dengang var mange af i Danmark. Især de nedlægningstruede af slagsen, og dem må der unægtelig siges at have være en del af i de glade 1960´ere. Grundpillen i DJK blev efterhånden Museumsbanen Maribo-Bandholm, og det er banen bestemt også den dag i dag, hvor der rådes over en af de fineste samlinger af rullende materiel fra specielt privatbanerne.

Den 11. oktober 1964 var der DJK-udflugt til den nedlægningstruede NFJ, og turen blev kørt med damplokomotivet NFJ III og diverse personvogne. Maskinen blev i øvrigt sat til at køre godstog ind til Odense fra Bogense først, i øvrigt et rigtig stort et, og dette har bl.a. Arne Kirkeby taget diverse fotos af. Det var en rigtig solid maskintype, der virkelig kunne trække noget, og kunne tage godt fat. De har virkelig haft taget deres del af slæbet på NFJ. Den kørte med stort set alt hvad der blev hægtet efter den.

Mht. Arne Kirkeby fotos, så kan jeg da fortælle at de bl.a. jævnligt også popper op ude på Facebook, udover på resten af Internettet. Så hvordan dette evt. skal håndhæves, må stå hen i det uvisse. Men reglerne er klare på området (tak til Webmaster for opbakningen). Alt hvad der er taget af fotos før 1970 må gerne vises. Lever fotografen stadigvæk, er der noget der hedder respekt for fotografen, som det også har været nævnt herinde flere gange. Så skulle det vist være slået fast.

Tilbage til NFJ III. Maskinen eksisterer den dag i dag, hos Østsjællandske Jernbaneklub i Køge. Inden man nu begynder at komme med alle mulige udfald mm, skal man tænke på at restaureringen af et damplokomotiv kræver meget meget store ressourcer, både af økonomisk og af mandskabsmæssig karakter. Det er bestemt ikke usædvanligt at restaureringen af et damplokomotiv tager både 10-15 år, og ja nogen gange mere. Det er virkeligt enormt krævende, dette kan man bl.a. forvisse sig om, ved at se lidt på H-maskineprojektet under DJK i Gedser i dag. Godt at typen er bevaret for eftertiden, som repræsentant for en af de store godsmaskiner, der virkelig førhen var med til at holde Danmark sammen.

Men tilbage til oktober 1964 hvor Oddershede var på pletten nok engang (der haves bl.a. også flere fotos endnu fra Brenderup).

Mvh
Claus

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak