Avatar

Nogle ledvogne fra KS 1972

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 21. juli, 2019, 22:34 (56 dage siden) @ Leif Jørgensen

Jeg har lige fundet Sporvejshistorisk Selskabs samleværk "Sporvogne i Danmark 1863 - 1972" (vognbogen) frem. I afsnittet om ledvognene, der blev indsat i drift fra 19. september 1960, står der: "I forbindelse med indsættelse af ledvogne ændredes alle manuelt betjente driftssporskifter til elektriske, idet det ikke var muligt at skifte spor gennem frontvinduet."

Jeg kan ikke huske om jeg har spurgt om det før, men hvordan virkede det? Der var jo ikke 100% stiv køreplan, så man fra centralt hold styrede sporskifterne. Det var vel nødt til at ske fra sporvognen?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
 Læs artiklen 
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen