Nogle ledvogne fra KS 1972

af Niels Munch @, mandag 22. juli, 2019, 13:38 (62 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Niels Munch, mandag 22. juli, 2019, 14:06

Det har også altid undret mig, så TAK! Mon ikke, at det "nye" er det samme system, der anvendes på sporveje i vore dage?


Tjoe, mig bekendt. Det hører med til fortællingen, at der ved sporveje, der benyttede trolleystang, i køretråden var et elektrisk "luftvige", der virkede sammen med det elektriske sporskifte og sørgede for, at kontakthjulet på trolleystangen kom ad rette køretråd.

Luftviger er selvsagt overflødige ved sporveje, der anvender pantograf og dermed beslægtede strømaftagere.

Men vær også opmærksom på, at sporvejssystemer, der overvejende ligger i egen tracé og har signaler og sikringsanlæg, fjernstyres "på bedste jernbanevis"


M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

3 advokat tilbud

Valby Gasværk
Valby Gasværk
Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.



 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen