Nogle ledvogne fra KS 1972.

af Leif Jørgensen @, København Ø., mandag 22. juli, 2019, 17:30 (63 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ejnar Storgaard, der var vognstyrer og senere trafikmester, hos Københavns Sporveje, skrev nogle sider om elektriske sporskifter i sin bog "En sporvognsmands erindringer" (Sporvejshistorisk Selskab, 2005). Der skelnedes mellem tre typer af elektriske sporskifter:

A. Almindelige elektriske: Ca. 16 m før sporskifterne var der ca. 2 m isoleret køretråd. Hvis sporvognen tog strøm her skiftede sporskiftet men ikke, hvis der kørtes i 0-kontakt (frihjul) eller bremsedes. På en mast før sporskifter var der et lyssignal, der viste sporskiftes stilling.

B. Halvautomatiske elektriske: Her var der overledningskontakter ca. 16 m før sporskiftet. Hvis sporvognen skulle til højre, skulle vognstyre køre med strøm, men ikke, hvis han skulle til venstre. Her var der ikke noget lyssignal, da vognstyreren altid skulle gøre det samme alt afhængigt af linjen.

C. Helautomatiske elektriske: De benyttedes på steder, hvor to sporvognslinjer fulgtes ad på en kort strækning. De havde hver deres overledninger med kontakter ca. 16 m før sporskiftet, hvor kontakten sørgede for det nødvendige skift.

Ovenstående er naturligvis en forenklet gengivelse. For nærmere detaljer må jeg henvise til bogen, der kan købes hos Sporvejshistorisk Selskab eller skaffes af et bibliotek. Men jeg har nu en mistanke om, at en og anden af deltagerne her i tråden allerede har den på reolhylden derhjemme...

Med venlige bog-hilsner
Leif Jørgensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen