Nogle ledvogne fra KS 1972

af Henrik Jensen, tirsdag 23. juli, 2019, 00:41 (57 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jo, i dag er dette system ikke længere tidssvarende. Vogne med moderne styresystemer kan have et tomgangsforbrug, der er større end ældre vognes motorstrømforbrug. Og det vil gøre det svært at få systemet til at virke ved alle aktuelle vogntyper. (Skjoldenæsholms Oslo Sporveier 203 har således et tomgangsforbrug, der er væsentligt større end driftsforbruget på mange af de øvrige vogne.) Herudover er brugen af et system, der forudsætter brugen af overledningen, heller ikke altid praktisk. Skinnebårne, ikke-elektriske (vedligeholdelses-)køretøjer kan således ikke benytte systemet. Dette har medført, at man i mange tilfælde har indført systemer, som benytter en "TV-apparat"-fjernbetjening til at styre sporskifterne. Men den teknologi var jo heller ikke tilgængelig, da elektrisk sporskifter oprindeligt blev opfundet til sporvejsbrug.

Mvh
Henrik


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Den Bornholmske Jernbane

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen