Sporvogne i udlandet - Berlin (7 fotos)

af Niels Munch @, lørdag 03. august, 2019, 22:26 (73 dage siden)

Go' aften i Forum,

Mit første besøg i Berlin var i december 1992. Og da var "scenen sat" således:

- muren faldt den 9. november 1989
- Tyskland blev genforenet den 3. oktober 1990
- Berliner Verkehrs-Betriebe (BVG, vest) fusionerede med VEB Kombinat Berliner Verkehrsbetriebe (BVB, øst) den 1. januar 1992 til Berliner Verkehrsbetriebe (BVG).

Undervejs med S-toget fra Bf Lichtenberg til Bf Zoo observerede jeg ved Bf Hackescher Markt (der indtil 31. maj 1992 hed Bf Marx-Engels-Platz) en sporvognssløjfe, som det lykkedes at besøge efter mørkefald:

[image]REKO Tw 223 017-7 med 2 Bw på linie 49 mod Buchholz, Hackescher Markt sløjfe i december 1992 (nm).

I DDR-tiden (1971) havde BVB indført "edb-numre" i lighed med jernbanen. Toretningsvognen 223 017-7 (RAW Schöneweide 1969) blev i 1993 omnummereret til 3017 og skrottet 1994.

I et andet sløjfespor ankom:

[image]TATRA Tw 219 083-4 på linie 20 fra Bf Lichtenberg, Hackenscher Markt i december 1992 (nm).

ČKD Tatra KT4D-vognen var bygget i 1978, omnummereret 1993 til 9083 og 1998 solgt til Galați (nr. 90) i Rumænien.

På dette tidspunkt var Berlins sporveje endnu ikke begyndt at "brede sig" ind i Vestberlin. Og jeg må tilstå, at mine senere besøg i byen kun medførte beskedent sporvogns-nørderi:

[image]TATRA vogntog med Tw 7058 og 7077 på linie M4 mod Hackescher Markt, Alexanderplatz 26.06.2008 (nm).

Disse moderniserede vogne, benævnt "KT4Dt mod", blev moderniseret i Bautzen 1994. Tw 7058 solgtes 10/2018 til Saporischschja i Ukraine, og Tw 7077 solgtes 2013 til Stettin (nr. 145) i Polen.

Alle hidtil nævnte vogne er nu ude af drift, de seneste TATRA i 2018, idet de løbende blev afløst af lavtgulvsvogne, først denne type:

[image]AEG GT6N 94 nr. 1054 på linie M6 mod Hackescher Markt, Alexanderplatz 23.06.2008 (nm).

Den viste vogn, bygget af MAN/AEG i 1996, blev 2017 moderniseret til "GTNO" med nr. 1254.

Og på InnoTrans i Berlin 2008 blev prototypen på Berlins nyeste vogntype præsenteret:

[image]Bombardier Flexity Berlin Tw nr. 9001 på InnoTrans, 24.09.2008 (nm).

Prototypen fik i 2013 en "Serienanpassung".

Så vil nogen måske spørge, om ikke også BVB havde den i Ost så udbredte, klassiske Gotha-vogntype. Faktisk havde man kun den 4-akslede Grossraumtriebwagen T4-62:

[image]Gotha Grossraumwagen nr. 218 036-7 (bygget 1962) ved Eisenbahn- und Technikmuseum Prora, Rügen 27.06.2018 (nm).

VEB Waggonbau Gotha fremstillede denne bogievogntype i 66 eksemplarer i perioden 1958, 1961–1964 til sporvejene i Berlin, Magdeburg og Dresden. I 1968-70 overflyttedes Magdeburg- og Dresden-vognene til Berlin, hvor de sidste var i drift til 1996.

Den viste vogn, senere nr. 3836, kom til Prora-museet i 1995. Vognen var oprindeligt leveret til Dresden som nr. 1733.

Søstervognen, Dresden Tw nr. 1734, som også kom til Berlin, vendte tilbage til Dresden som museumsvogn og blev præsenteret ved de derværende sporvejes 125-års jubilæum i 1997:

[image]Dresden Tw 1734, Straßenbahnhof Trachenberge, foto: Rous, André, 1997.09.28 - df_hauptkatalog_0763918.

På denne måde kom vi alligevel omkring de vogntyper, vi har kunnet påtræffe i drift ved Berlins sporveje siden murens fald.


Bedste hilsener
Niels


Flere sporvogne i udlandet
Budapest


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Gribskovbanens Driftselskab
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen