Avatar

Kousted/Kovsted trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, tirsdag 06. august, 2019, 21:05 (12 dage siden) @ T. Rithmester
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, tirsdag 06. august, 2019, 21:50

Jeg har netop besøgt hvad jeg troede var den tidligere placeringen af ovenstående trinbræt.
Jeg havde primært lagt Kraks 1954 luftfoto til grund for placeringen.
Men efter endnu engang at have kigget i kortbøger, ja så kommer jeg i tvivl, da de angiver en placering tættere på landsbyen. Men ingen af stederne ser ud til at have perron ved begge spor.
Så kan det tænkes, at trinbrættet har været "delt", således at perron for nordgående tog lå tættest landsbyen, mens det for sydgående tog lå en tøddel længere mod nord nær ved vogterhus 110.

[image]Muligvis tidligere placering af Kousted/Kovsted trinbræt nær ved vogterhus 110, 1. august 2019 (thr)


Kære Thomas

Sagsakterne om Kousted trinbræt befinder sig i denne pakke.

Som supplement til dine egne overvejelser og Børges oplysninger kan oplyses følgende:

Da du tog ovenstående fotografi, stod du oppe på vejoverføringen og fotograferede mod nord. Vi skimter vogterhus 110 på billedet. Det sydgående spor til venstre på dit billede, er det oprindelige spor. Det nordgående spor til højre er 2. sporet ibrugtaget 12. maj 1950.

Perronen for sydgående tog lå der, hvor alt det grønne er på dit billede.

Vejoverføringen er påbegyndt i finansåret 1919/20 og fuldført i finansåret 1920/21. Lov om 2. sporet Randers-Aalborg er fra 20. marts 1918, så da man byggede vejoverføringen, gjorde man plads til 2. sporet. Vejoverføringen blev opført således, at det eksisterende spor kom til at ligge vestligt under vejoverføringen.

Det oprindelige trinbræt ved Kousted lå øst for det oprindelige spor ca. 100 meter syd for vejoverføringen. Beboerne havde oprindeligt ønsket det opført ca. 300 meter syd for vejoverføringen; men det var statsbanerne kede af pga. oversigtsforholdene. Jeg forstår ikke argumentet; jo længere trinbrættet lå syd for vejoverføringen, jo længere sigt havde lokomotivføreren til trinbrættet.

Trinbrættet blev ibrugtaget 1. september 1928. Kousteds beboere havde selv udført jordarbejdet.

Begge "nye" perroner er med på dit Krak-luftfoto. Grøn cirkel = sydgående perron. Rød cirkel = nordgående perron. Det Kongelige Bibliotek har 3 billeder fra området "1948-1952", men ulykkeligvis er den oprindelige perron ikke kommet med på billederne.

Bedste hilsner

Thomas

[image]

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

3 rengøring tilbud
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen