Avatar

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 09. august, 2019, 12:22 (67 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Der er jo mange strækninger der er forsvundet de seneste 100 år, men hvor mange er egentlig kun væk i officiel regi?

Jeg ved at sporene på Grindsted-banen fra Bramming til Grindsted stadig ligger der, sporerne på Tønder - Tinglev-banen ligger der også stadig, og til dels også Skjern - Videbæk samt Nørre Nebel - Nymindegab, men er der andre, nedlagte baner, som IKKE er veteranbaner, hvor sporene stadig ligger der? Hvad med:

Tommerup - Assens, Randers - Ryomgaard, osv?

Hejsa,

Tinglev - Tønder er endnu ikke nedlagt i "officiel regi".

Nørre Nebel - Nymindegab er ikke en banestrækning men et privat sidespor. Private sidespor bliver ikke nedlagt men går blot ud af brug og efter nogen tid som regel taget op. Der ligger dog rester af private sidespor masser af steder, ligesom de spornekrofile også kan finde mangt og meget på nedlagte havnebaner.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne
Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.



 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen