Avatar

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/8 2019, 21:20 (1721 dage siden) @ Poul Andersen

Der er jo mange strækninger der er forsvundet de seneste 100 år, men hvor mange er egentlig kun væk i officiel regi?

Jeg ved at sporene på Grindsted-banen fra Bramming til Grindsted stadig ligger der, sporerne på Tønder - Tinglev-banen ligger der også stadig, og til dels også Skjern - Videbæk samt Nørre Nebel - Nymindegab, men er der andre, nedlagte baner, som IKKE er veteranbaner, hvor sporene stadig ligger der? Hvad med:

Tommerup - Assens, Randers - Ryomgaard, osv?


Hejsa,

Tinglev - Tønder er endnu ikke nedlagt i "officiel regi".

Nørre Nebel - Nymindegab er ikke en banestrækning men et privat sidespor. Private sidespor bliver ikke nedlagt men går blot ud af brug og efter nogen tid som regel taget op. Der ligger dog rester af private sidespor masser af steder, ligesom de spornekrofile også kan finde mangt og meget på nedlagte havnebaner.


Nørre Nebel - Nymindegab, blev overtaget fra Forsvaret, af Vestbanen A/S i 1994.

Mvh.
Poul.

Hej Poul,

Ejerforholdet ændrer ikke på, at det er et privat sidespor. Sporet er etableret som et privat sidespor uden anlægslov og kan nedlægges uden videre, uden at det skal op hos ministeren, hvis nogen får trang til det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak