OT Afbildning af lokomotiver fra højre eller venstre side

af Steffen Dresler, 19/8 2019, 09:19 (1709 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Go´morn

Det er vist en lidt rodet affære hvordan tegningerne vender. MEN, tilsyneladende ”kører” engelskproducerede lokomotivtegninger næsten altid til venstre og som MFL så rigtigt nævner den engelske lokomotivførerside.
Jeg har set alle de kopier af hovedtegninger igennem jeg har og de første skitser og tegninger fra England kører ganske rigtigt til venstre (Kitson, Canada m.fl.). Men de til JFJ (Danish State Railway) leverede engelske lokomotiver, senere litra B, H og E, kører mod højre. Lidt forvirrende, da signalbillederne dengang i Jylland selvfølgelig indledningsvis var efter engelsk mønster!
De tysk leverede til SJS og senere DSB-S kører selvfølgelig alle til højre. Også DSB-S HL af litra Ds (Beyer&Peacock) er blevet ”retvendt” så den hører til højre.
Ser jeg generelt på lokomotivtegninger af engelskbyggede lokomotiver for selskaberne derovre, f.eks. i den store samlede udgivelse ”British Locomotive Types, The Railway Publishing Co. Ltd, London 1946”, kører de alle mod venstre. Og således også i andre senere og nuværende udgivelser om engelske lokomotiver i 1:1 eller i model.
Med hensyn til de fabriksbilleder jeg har set, synes det som om, at man ”kører til højre” også de af Nydquist leverede D II maskiner. Men alligevel skiller de USA fremstillede Baldwin D II maskiner sig ud ved at køre til venstre.
Derimod er der ”modsatte retninger” ;-) ved fabriksfotografierne af litra P. Hanomag P I kører til venstre, mens Schwartzkopff P II kører til højre!
Så generelt med de undtagelser der er, ser det ud som om, at engelsk producerede og for det engelsktalende marked (UK, AU, NZ) og svenske til det svenske marked, kører til venstre, mens tysk producerede for eget og danske marked kører til højre.
Har så IKKE set på fransk producerede og til det franske marked. De burde jo også køre til venstre, da lokoføreren stod i venstre side dengang med damp!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak