Projekt. 1D1 Strømlinet eksprestogslokomotiv fra Frichs

af Steffen Dresler, 20/8 2019, 21:42 (1704 dage siden) @ Michael Deichmann

Godaften til alle

Næææ Michael, jeg tror nu ikke at du har helt ret i dine antagelser, da ”talen på bjerget” allerede fra slutningen af 1930´erne lød på at løfte skørterne op, således at underkanten befandt sig noget over overkanten af driv- og kobbelhjulsakslerne. Som jeg læser det, var det (ved DR) en pragmatisk løsning på at sammenholde fordele og ulemper ved strømlineformen ved lettere at kunne komme til de bevægelige dele, problemer med ”helskørterne” og at ideen med strømlinjeformen ikke blev synderligt forringet ved at løfte denne (i forhold til dine ønsker).

BR 01.10, BR 03.10 og BR 05 havde alle ”fuldskørter” med jalousier over hjulene og styringen, da de blev leverede i 1935 (05) og 1939 (01.10 og 3.10). Men både 01.10 og 03.10 fik under leverancerne løftet skørtet som beskrevet ovenfor. Da BR 06 blev leveret i 1939 havde den løftet skørt.

At krigen næsten endeligt fik fjernet strømlineformen skyldtes materiale mangel, andre prioriteter end hurtige (og prestigemæssige) D- og F- togsforbindelser, hvorfor der ikke mere var brug for strømlineformen. De lokomotiver der havde rester af strømlinebeklædningen monteret efter krigen, fik så denne endeligt fjernet ved ombygning. Kedlen skulle jo så nu bl.a. beklædes med isolering og kedelbeklædningsplader.

De engelske LMS Coronation class og LNER A4 (bl.a. Mallard) med strømlinebeklædning, havde jo heller ikke en fuld beklædning, men løftet.

Selvfølgelig ville en lukket skal være det bedste luftstrømsmæssigt, men uladsiggørligt.

Jeg er næsten sikker på, at W. Bay var vidende om dette da han konstruerede sit lokomotiv i 1944.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak