Projekt. 1D1 Strømlinet eksprestogslokomotiv fra Frichs
Point taken - hastighedsmålet er jo nok i virkeligheden for lavt
Formlen for vindmodstand er Fw = ½ * cw * A * rho * v^2 hvor
cw er udtryk for objektets strømlineform
A er frontarealet
rho er massefylden af væsken/gassen
v er hastigheden.
Her ses det jo at modstanden stiger med kvadratet på hastigheden, så hvis nu målet var 200 km/t eller 300 km/t havde der nok været andre boller på suppen. Alene det at et lokomotiv og et helt tok er meget langt reducerer cw betydeligt. Vognene bør have samme højde og profil og tenderen skal passe til vognenes og gerne udgøre en overgang fra lokomotivets profil til vognenes.
Det kunne faktisk være interessant hvad man med det rette design og mekanik kunne få sådan en tekoger til at køre - det burde kunne simuleres i en computer da realisation IRL vil kræve 1. præmien i Eurolotto.
Der blev jo på samme tid puslet meget med samme i visse dele af bilverdenen og rigtig mange af de senere designs blev faktisk grundlagt i 1930'erne. Det var især Professor Kamm i Tyskland der kom til at sætte dagsordenen for meget bildesign fra 1970'erne og frem.