Projekt. 1D1 lokomotiv fra Frichs och Nohab - langt svar

af Oversmeden, 28/8 2019, 22:13 (1674 dage siden) @ Steffen Dresler

BR 41 er det eneste lokomotiv jeg reelt kan finde noget om i RA arkiver og så selvfølgelig diverse (fabrikstilbud) BR 50 - BR 42 - E18 og E94 lige efter krigen.
Kan Oversmeden kaste lidt mere lys over hvilke typer Trækkekraftudvalget yderligere så på FØR krigen?

Så har jeg kikket lidt på sagen og min hukommelse havde spillet mig et lille pus, for der var bemærkelsesværdigt få udenlandske typer i trækkekaftudvalgets arbejde. Nedenstående viser typerne i spil.
[image]
Ikke mange udenlandske og jeg har det lidt stramt med at litra D, O, C og P-maskiner er medtaget; ingen af dem kunne ret meget af det udvalget ønskede.

Hvem var dette "trækkekraftudvalg"? Lad os kikke lidt på hvad gutter rodede med og hvem de var.
Nedenstående er taget fra udvalgets betænkning af 17/11 1939 og viser sammensætning og opgaver.
[image]
MK/FK gider vi ikke rode med her; blot nævne, at det var herfra at tankerne om MK/FK bliver ret konkrete og kort efter også til en bestilling.
Hvad er tog med stor belastning?
Udvalget begyndte ret hurtigt at kikke på godstog. Dels var trykluftbremsen på vej, dels blev der efterladt vogne. Det var ventet, at indførelsen af trykluftbremsen ville medføre færre, men større og hurtige godstog.
Hvad skulle så trække disse tog? Herom var der delte meninger.
På mødet 7/10 nævnes muligheden af at bygge flere litra H, men maskinbestyrer Sørensen og maskiningeniør Andersen (senere kendt som kontorchef J.P.A. Andersen) havde indvendinger.
Derfor lægger formanden op til at beregne køretider baseret på litra H, 800 tons vogne og 70 km/t.
Der var nogle tanker omkring hvilken trækkraft, som kunne tænkes.
[image]
Hvorfor udvalget overhovedet nævner store diesellokomotiver, når de kort forinden var afvist; jeg kan ikke forklare det. Omvendt, udvalget brugte ikke meget tid på diesellokomotiver.
På mødet 13/10 var beregningerne klar.
[image]
Andersens type - som vel er den, der er med i skemaet højre oppe? - havde ikke så meget fælles med BR41 at det gjorde noget. Vel nærmest kun drivhjulsdiameteren. Bemærk i øvrigt at vægten ville blive 150 tons, hvilket var lige nøjagtig hvad drejeskiverne kunne klare.
Der var ikke den helt store stemning for at indfører en ny type damplokomotiv.
[image]
[image]
For at få afklaret tvivlen omkring litra H, lægges der op til en række prøveture og de fandt sted ret hurtigt efterfølgende.
[image]
[image]
[image]
Med sådan en omgang er det svært at finde argumenter imod litra H.
Selve betænkningen dateres 17/11 1939. Bemærk de to felter med rød.
[image]
[image]
DSB holdt ord og bestilte 6 litra H 14/12 1939 til en pris af 313.000 kr./stk.
Sammenholdt med en BR41 - som kunne forventes at stå i ca. 400.000 kr./stk. - så kan prisen fra Frichs ikke siges at være ublu.

Hvor interesseret i BR41 var DSB så?
Tja, at dømme efter udvalget, så har interessen nok mest ligget hos Andersen.
Ingen af de andre støttede idéen ifj. mødereferaterne. Faktisk nævnes BR41 overhovedet ikke i forbindelse med mødereferaterne. Typen er kun med i oversigten over lokomotiver og på et diagram.
[image]
Ergo, jeg kan ikke tolke sagen anderledes end:
- Troen på de politiske muligheder for køb af store dampere i udlandet kunne ligge på et lille sted. Der er en konsekvent linje i udvalgets referater og betænkning her.
- H-maskinerne blev bestil 14/12 1939 og brevet med prisen på BR41 er dateret 22/12 1939 (og nok modtaget et par dage efter dateringen).
- Dermed ender prisen på BR41 også med at blive ”til orientering”. DSB havde brugt sine penge for nu - vinduet lukket.

At der er mange andre, sjove udløbere af udvalgets arbejde; det kan tages senere. Blot husk at der altid har været mange projekter/undersøgelser ved jernbanen og temmelig mange ting er ikke blevet til noget.
I øvrigt er tiden udvalget arbejde i ganske interessant. 2. verdenskrig brød ud meget kort tid efter udvalgets nedsættelse, men Danmark var endnu ikke besat. Det har næppe været spændende, at skulle grubbe krystalkuglen for at planlægge nogle år frem; jeg er ikke misundelig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak