Farver på litra AL?

af Jens Bruun-Petersen, mandag 02. september, 2019, 10:05 (512 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så vidt jeg husker forsvandt den grønne farve i 1. klasses endeperroner omkring ved det tidspunkt, hvor ombygning af nyere stålvogne til vogne med gummivulstovergange tog fart. Det vil sige fra 1968 og de følgende år. Det kan godt være, at man begyndte lidt tidligere: Samtidig med, at nogle af CC-vognene fik B-vognsindretning (med røde ørebakker og gråt plys), kan nogle af AV-vognene godt have fået palisanderfolie på de grønne endeperroner. Jeg tør ikke sige, om de nye endeperroner med gummivulster fik "palisanderfolie" eller "palisanderfinér". Da alle efterkrigs-AV blev ombygget med nye endeperroner bliver det nok nødvendigt at spørge herværende forum, om de ældste og uombyggede AV (261-284) beholdt det grønne, eller om de fik palisander af den ene eller den anden art.

Venlig hilsen
Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen