Avatar

Farver på litra AL?

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 02. september, 2019, 23:54 (418 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Så vidt jeg husker forsvandt den grønne farve i 1. klasses endeperroner omkring ved det tidspunkt, hvor ombygning af nyere stålvogne til vogne med gummivulstovergange tog fart. Det vil sige fra 1968 og de følgende år. Det kan godt være, at man begyndte lidt tidligere: Samtidig med, at nogle af CC-vognene fik B-vognsindretning (med røde ørebakker og gråt plys), kan nogle af AV-vognene godt have fået palisanderfolie på de grønne endeperroner. Jeg tør ikke sige, om de nye endeperroner med gummivulster fik "palisanderfolie" eller "palisanderfinér". Da alle efterkrigs-AV blev ombygget med nye endeperroner bliver det nok nødvendigt at spørge herværende forum, om de ældste og uombyggede AV (261-284) beholdt det grønne, eller om de fik palisander af den ene eller den anden art.

Venlig hilsen
Jens

Tak skal du have, Jens,

Den håbefulde unge mand, som har rejst spørgsmålet, følger med her i forum, og jeg er ganske sikker på, at han er yderst tilfreds med informationerne. :-) :-) ;-)

Mange gode hilsner
M:-Drten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark
Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.


 Læs artiklen 
DSB K550
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen