MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Oversmeden, lørdag 07. september, 2019, 14:45 (16 dage siden) @ esni

Havde alle MX rilleudstødning?

Ja.

Var arbejdet 1116 en forløber for MX udstødningen?

Nja - ikke rigtig.
Hele tanken var at dæmpe støjen fra My og dér blev 1116 den første forsøgskanin.
Undervejs i arbejdet med My dæmperen, fik Eyvind Frederiksen besked om at der var bestilt en serie lokomotiver og at disse skulle have god dæmpning.
Et af problemerne med My var mangel på plads, for gode dæmpere til 2-takt motorer kræver relativ stor volumen.
Det er en hel del nemmere at finde pladsen når lokomotivet konstrueres end i et færdigt produkt.
Et fornuftigt foto af Mx dæmperen ses her - dæmper
En sådan dæmper er der ikke plads til i My - tagkølere og ventilatorer er i vejen.

og 1109 for udstødningen til 1145-1159?

Det var ligesom det jeg skrev tidligere.

Var det kun DSB der fik GM lokomotiver med rilleudstødning?

Sandsynligvis, men jeg har ikke rodet med forholdet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
 Læs artiklen 
3 advokat tilbud
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen