Søndagsgætter, lidt om lastningen af landbrugsvarerne

af Steffen Dresler @, mandag 09. september, 2019, 10:26 (12 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

A pro pos eksport af landbrugsvarer.

For mange, mange år siden blev jeg bedt om at komme med ideer til et havneanlæg på en større modeljernbane for et MJ-blad. Da det var før internettet var man glad for at nogle havde ”noget” at sende. Jeg kan egentligt ikke huske om det blev anvendt, men herunder to typiske billeder af lastning af danske landbrugsvarer for transport til udlandet. Det er tidstypiske billeder fra før kølecontaineren blev det almindelige.

Det første billede viser eksport af bacon, fire hele svinesider indsyet i hessian/sækkelærred. Fra jernbanevognen eller lastbilen skubbes svinesiderne af trærampen ned i lastrummet på ”damperen”. Det er en slagteriarbejder der her gør arbejdet, bemærk hans hovedpåklædning med et læder stykke ned over skulderen og ryggen. Typisk for påklædningen hos en slagteriarbejder.

[image]

Billedet herunder viser lastning af smørdritler, der ”trilles” ned over slidsken og ned i lastrummet. Æg- og fiskekasser lastedes på samme måde ned af slidsken. Det skal bemærkes, at der fandtes flere former for transportkasser til æg, normalen den viste på det oprindelige billede, men også højere kasser. Æggene lå pakkede i træuld.

[image]

Ved lastning af disse såkaldte ”Baconbåde” fra DFDS, kunne der normalt arbejdes på op til 6 til 7 slidsker langs skibets side. Så der var travlt og fyldt med jernbanevogne, lastbiler og hestevogne og det faktisk helt op til containeren blev det anvendte. Baconbådene var normalt gråmalede.
Bemærk i øvrigt den rigelige forsyning af smøremidler til lastearbejderne, tider var anderledes;-) .

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen