12-46 anlæg spørgsmål.

af cslundsten, onsdag 11. september, 2019, 16:18 (4 dage siden) @ Muncken

Hej Michael.

Ja, det kender jeg godt til. Besøger af og til Struer i den turkisgrønne og bliver endda nogle gange budt velkommen af et signalbillede der viser 2x Gul over Grøn med kryds i kassen, det ser ret godt ud. Fra min tid som fører på AKMA413 der havde hjemsted i Struer, havde jeg tit min gang i Kmp, et dejligt sted at få en sludder og en kop kaffe. Jeg glemte bare lige at spørge om dette: Hvad var den afkortede togvejs endepunkt i tiden før PU signaler? Jeg ved at mærke "stop" sidder som endepunkt for den ikke-afkortede togvej i dag...


Signalbegrebet "Afkortet togvej" eksisterede ikke før PU-signalerne. Togveje til (evt. korte) blindspor blev tidligere angivet ved mærke "Farlig station" på I-signalet (dengang var sporbenyttelsen ikke valgfri og toget vidste derfor hvilket spor det fik indkørsel til). "Farlig station" kunne enten gælde for hele stationen eller have sporangivelse.

Der står lidt om både "Afkortet togvej" og "Farlig station" i Henrik Karlssons signalleksikon:
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/index.htm

Mvh
Carsten Lundsten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.


 Læs artiklen 
DSB MY1126
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen