Paul Arzens

af frank, 22/9 2019, 11:58 (1671 dage siden)

I dag vil jeg dele et af de efter mening smukkeste og vellykkede franske lokomotivdesigns med jer. Designeren hed Paul Arzens og han arbejde sammen med og for SNCF, de franske statsbaner i mange år.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Paul_Arzens

Desværre kunne jeg ikke finde noget fyldestgørende om hans virke på engelsk. I begyndelsen af 70erne stod han overfor en svær opgave, nemlig at få et kantet lokomotiv til at se dynamisk og smukt ud. Den første serie var CC6500 fra 60erne, den næste var BB 15000 fra 70erne. Jeg har i løbet af 90erne taget en del billeder af disse lokomotivtyper, og har tidligere skrevet et indlæg om CC 6500. I dag handler det det om vekselstrømsmaskinen BB 15000

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_15000

Billederne er alle taget i 90erne på Gare de L'est i Paris, hvorfra de kørte til Strassbourg og Luxembourg

[image]

BB 15012 med de tidlige udluftningsgitre, som ikke var centreret. Maskinen har det oprindelige SNCF logo, og litrering i metal bogstaver på siden.

[image]

BB 15048 med en nyere placering af luftristene, og med originalt SNCF logo, medens litreringen på siden er klistret på.

[image]

BB 15054 med et nyere SNCF logo på fronten, og på siden er litreringen blot klistret på, desuden er luftristene af den nyere type og centreret på siden.

Når man tænker på, at disse lokomotiver med kælenavnet "les nez casses (de knækkede næser)" var meget kantede, specielt med indhakket på fronten, så er Paul Arzens virkelig lykkedes med at gøre dette lokomotiv dynamisk og smukt med farverne og linjerne på de orange striber. De senere farver forbigår jeg i tavshed.

Jeg håber, at dette lille indlæg kan få jer til at tænke på, hvor vigtigt det er, at respektere et lokomotivs form ved placeringen af farverne, jeg vender tilbage med andre eksempler næste søndag.

Med venlig hilsen
Frank kruse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak