Avatar

Ældre signal ved Nørrebro st.

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 24. september, 2019, 15:43 (24 dage siden) @ Niels Buch

.

[image]
Linie F krydser Borups Alle_290870. Foto: Gunnar W. Christensen.

Signaler der er mere eller mindre afvigende fra senere , standardiserede udgaver.

Tak til Gunnar W. Christensen fot tilladelse til brug af ovenstående fotos.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

.


Er det ikke netop det signal som vises på det sidste billede som er årsagen til denne streng, dvs. signalet der spørges til står ikke ved Nørrebro st. men ved Fuglebakken st.

Hilsen
Niels

Hej Niels,

Du er - formentlig uforvarende - kommet til at løse en "gåde". Da Frederiksberg - Grøndal - Hellerup strækningen åbnede 15. maj 1930 var der ikke noget standsningssted ved Borups Allé. Fuglebakken station (fork.: Fut, min yndlings-stationsforkortelse) åbnede først i 1936 og var planlagt at skulle have heddet Borupsallé (fork.: Bpt). Fra åbningen i 1930 var der derimod ved Borups Allé etableret en bemandet togfølgestation ved navn Borupsallé. Den blev i 1931/32 erstattet af et bloksignal på den automatiske linjeblok. Det må være togfølgestationens signal, som man har bibeholdt som AM-signal, for hvorfor skulle man dog have besvær med at udskifte det?

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Danske privatbaner

Læs historien om:
Gribskovbanens Driftselskab
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen