Ældre signaler ved Grøndal.

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, fredag 27. september, 2019, 21:00 (21 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

(...)

Og Ringsted do. Her sidder det lavere signal for afvigende spor dog på en skråstillet baggrundsplade på signalet for det rette spor i stedet for på en separat plade.
[image]

(...)

.
-------------------------
.

Desværre har jeg ikke foto af det gamle hovedsignal for Grøndal, set mod syd (Vigerslev/Vanløse), men som det ses af mit foto af det fremskudte signal, er der tydelig, hævet angivelse af det mest lige / mindst krummende spor gennem stationen.

Ser vi på angivelserne i signalreglementet af 1944 (SIR), er der ingen forskel i højden på de to grene af baggrundspladen.

Ser vi til gengæld på det tilsvarende hovedsignal for indkørsel, er der ganske rigtigt en (må man vel erkende) mindre højdeforskel på den lodrette del af baggrundspladen (mest lige/mindst krumme spor) og den skrå del af pladen (for afvigende spor). Dette kan ses om dagen / i dagslys, men hvad med i mørke ???

Så kan pladehøjden vel egentlig ikke have den store betydning ? selvom det bemærkes/antydes i signalreglermentet.


Hvordan tolker man det hævede signal i DMJK i vore dage ?


Erik V.
www.evp.dk

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen