Hjælp til funktion af termometer

af Tovli ⌂, Ballerup, 3/11 2019, 23:36 (1628 dage siden) @ Sydfyn

Den korrekte danske betegnelse for en sådan kasse er en engelsk hytte. De har stået på mange jernbanestationer samt ved fyrtårne. Grunden til denne placering er, at der var personale, der arbejdede i døgndrift. Målinger blev foretaget hver 3. time kl 00, 03, 06 osv. (tidspunkter i GMT). SYNOP var kodenavnet for meldingerne. Målingerne er standardiseret til at blive foretaget i 2 meters højde og deles med de øvrige lande i det meteorologiske samarbejde. Problemet er placeringen, der på stationerne ofte var, hvor personalet synes det var praktisk. Opstillingen i Flemløse er meteorologisk ganske ukorrekt, da perronen udstråler varme og temperaturene derved bliver for høje. En korrekt placering er over et fladt område med græs, hvor vinden kan komme til.
I tidernes morgen stod der en sådan engelsk hytte på Ringsteds perron. Ringsted var dengang kendt for at være det varmeste sted på Sjælland. "Desværre" blev den kørt ned og blev derefter genopstillet i haven. Fra den dag var Ringsted ikke mere det varmeste sted på Sjælland.

--
Michael Karpova Christiansen
Arkivet for Jernbaner


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak