Avatar

PIONÉR - kan sagkundskaben be- eller afkræfte

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 07. november, 2019, 13:41 (5 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej igen,

I Kraks vejviser kunne jeg ikke finde nogen "Chr. Holms" i Griffenfeldtsgade i 1911. Derimod bor der i 1893 en litograf "Holm S C" i Griffenfeldtsgade 22, 2. sal. En litograf beskæftiger sig jo med billeder, så det kan være ham. Efternavnet "Holms", som står på fotoets bagside, har jeg aldrig set før, så der kan været rodet rundt i navnet "S. Chr. Holm". Litograf Holm forsvinder fra Griffenfeldtsgade 22 i 1898, så jeg synes med rimelighed, at det kan antages, at fotografiet er fra perioden 1892-1898. Det kan selvfølgelig være taget/ejet af en anden Holm i Griffenfeldtsgade på et senere tidspunkt i historien, men som sagt ser lokomotivet temmelig nyt ud på billedet. Er der noget der taler for, at det er den nye kedel, der ses på fotoet? Og hvor kommer årstallet 1911 fra? Det står som sagt ikke på fotoet.

[image]
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik
I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.
 Læs artiklen 

Indsend billeder
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen