Beredskabsreserve af damplokomotiver. Situationsbillede 1.

af Bjarne Knudsen @, 7/11 2019, 14:30 (1622 dage siden)
redigeret af Bjarne Knudsen, 7/11 2019, 14:50

Siden 1962 er en egentlig beredskabsreserve opretholdt med undtagelse af Litra C G Hs K P S og T med løbende udveksling specielt af rangerloko. For loko med F3 dårlig eller kassabel fyrkasse blev disse generelt foreslået til udrangering. Undtagen herfra var loko af Litra D E H N og R.
I maj 1966 anmoder Mafd om at få undersøgt om et antal damplokomotiver i 2. Distrikt, som har været hensat i kortere tid som ureparerede, kan gøres driftsklare ved en mindre reparation med trykfarve og bruges som Beredskabsreserve.
Det drejer sig om D849 898 H783 792 N204 206 210 Q338 R948 953 959 samt evt. loko, der forfalder til S repation i nær fremtid, bl. a. 946.
Alle er blandt de, der skal bevares indtil videre på nær R948 og 953. Sidstnævnte er foreslået udrangeret den 16.8.1965.
Allerede i juli 1966 oplyses, at hvis der kan ses bort fra bestemmelserne om hjulafdrejning ved S eller L reparationer og gives dispensation fra Politireglementet med hensyn til trykprøve og specielt uden kedelafdækning, vil alle kunne gøres driftsklare indenfor rimelig tid og uden store omkostninger.
Dog med forbehold for at H783, der ikke har haft L rep siden sidste S rep skal have nye hjulringe . Dette kan også være tilfældet for R953.
Der træffes ikke umiddelbar nogen afgørelse om reparation.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Beredskabsreserve af damplokomotiver. Situationsbillede 1. - Bjarne Knudsen, 7/11 2019, 14:30 [*]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak