SFJ-gravemaskine? OT spørgsmål

af Peter Andersen @, Hedehusene, torsdag 14. november, 2019, 22:53 (24 dage siden) @ re20000

Her er lidt beskrivelse af det. Jeg ved ikke om det er en af de på billederne viste maskiner:

5-10-1895 - FREDERIKSBORG AMTS AVIS
Notits: En gravemaskine er indtruffen til Nyborg for at anvendes ved anlæget af Nyborg–Svendborg-banen. Maskinen koster ca. 23,000 kr. og kan i f. 'Nyb. Av.' udrette lige så meget arbejde som et halvt hundrede mand. Maskinen arbejder med en stor ske, der med dampkraft føres ind mod den jordmasse, som skal udgraves. Med hver skefuld fylder den en alminderlig tipvogn. Lignende maskiner har tiligere været anvendte ved Slagelse station og Kystbanen, er af engelsk oprindelse og tilhører firmaet P. Madsen & Johannsen.
Det store uhyre, der er ført der til på 4 jærnbanevogne, vejer 24,000 pd. Den stilles op nær ved Holckenhavnsfjorden, hvor den skal grave sig gennem højen (en dybde af 31 fod). Her fra føres den til Sophienberghøjen bag Dyrehaugegård; her æder den sig omtrent lige så langt ned.


Og så lidt med en anden på landevejen:


1-3-1912 - KOLDING SOCAL-DEMOKRAT
Notits: Vejen. Kørt fast.
Den store gravemaskine til Københoved Mergelselskab er nu, efter at den ved hjælp af dunkraft lykkelig og vel var anbragt på en stor blokvogn, kørt fast på vejen mellem 'Hansens Hotel' og jernbanen. De 12 heste, som var forspændt vognen, formåede ikke at rokke kolossen længere som følge af, at hjulene sank ned i den opblødte vej.
Amtsvejinspektøren mener forøvrigt ikke, at vejene er i stand til at bære den tunge byrde.
Før den får lov til at passerer broen over Kongeåen skal der deponeres en større sum, man nævner 20,000 kr., som sikkerhed for eventuelle beskadigelser på broen.
Om eftermiddagen samledes en mængde nysgerrige, der iagttog arbejdet med at hæve blokvognen op. Gaden er som følge af det skete ufarbar for køretøjer.

2-3-1912 - KOLDING SOCAL-DEMOKRAT
Notits: Vejen. Gravemaskinen henstår endnu på Vejen station. I dag vil en vognmand fra Kolding forsøge med et forspand på 10 heste at transportere kolossen til sit bestemmelsessted. Om det lykkes, kan måske være tvivlsomt.

7-3-1912 - FLENSBORG AVIS
Notits: Skodborg, onsdag.
En meget besværlig transport er bleven udført i disse dage. Det var kedelen og kedelhuset til mergellejet i Københoved, som transporteredes. Den vejede ifølge det tyske Haderslevblad rigelig 30,000 pund og blev trukken af 12 heste. Man var kun kommen 40--50 meter bort fra banegården, da blokvognen knækkede sammen. Der måtte besørges en ny vogn fra Ribe. Den ankom i søndags aftes til Vejen, men chausseen til Københoved var ikke stærk nok til en sådan transport. Efter meget besvær fik man det tunge uhyre op på vognen og om natten transporteret til mergelbanen, hvor det skal lades over på mergelbanens vogne. Til trods for den sene time havde transporten hidlokket mange skuelystne.

7-3-1912 - HEJMDAL
Notits: Skodborg, onsdag. Vanskelig transport.
Den store dampmaskine til gravemaskinen ved mergelgraven i Københoved ankom i søndags her til byen, men ved Skodborg Østerkro kørte den fast, og først efter flere timers arbejde lykkedes det at få den løs igen og få den kørt hen til mergelbanens spor. Maskinen vejer henved 32000 pd. og blev trukket af 6 spand heste.

--
Peter Andersen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen