Tender til D 825

af Steffen Dresler, 15/11 2019, 14:30 (1621 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Kære alle

Alle litra D I, II og III var fra leveringen af udstyrede med leverandørnavn, fabriks nr. og byggeår indstøbt på hjulskærmen. Det var en del af kontrakten og ses tydeligt på HL-tegningerne. Den eneste undtagelse herfra, var de D II maskiner byggede under 1. verdenskrig hos Baldwin Locomotive Works i USA, der havde en lille rund fabriksplade monteret på pladen over røgkammerstøtten helt fremme i begge sider. Dette sikkert af nemheds årsager ligesom de ikke planslebne bolte på tenderen.

Herunder udsnit af HL, DSB litra D I nr. 801 - 841, Plan 1, tegning HL 39 med angivelse af hvor leverandørnavn mv. skal anbringes, arkiv DJM.
[image]

Herunder udsnit af fabriksbillede, DSB litra DII nr. 848, Borsig Berlin 1909, arkiv DJM
[image]

Udsnit af fabriksbillede, DSB litra D II nr. 870, Baldwin, arkiv DJM
[image]


Da alle D I og halvdelen af D II senere blev ombyggede til D IV standard og nogle D II fik ændret/rettet ud fodpladen og førerhuset til D II ombygget (lavere placeret kedel og en trykluftbeholder på hver side af kedlen) blev der fremstillet en lille – normal krum eller rektangulær – messingplade med lokomotivets stamdata og sted og år for ombygning/ændring. Denne blev monteret med et antal skruer på midterste hjulskærm. Men efter montering af trykluftudstyr mv. næppe mere synlig også p.g.a. snavs og andet. Det er sandsynligt at der var monteret en plade på hver side.

For D-tenderne har jeg ikke kunnet finde skriftligt bevis på at de skulle udstyres med fabriksplade og der er ikke angivet plads for eventuel fabriksplade på tegningerne. Men ser man på fabriksbilleder, ses mindre plader på bl.a. Nydquist- (runde plader) som Frichs (rektangulære) fremstillede tendere. Og så er der jo fotobevis for at også Hartmann tendere også havde det. Men har der været fabriksplader er der ikke anført noget om hvor de skulle anbringes.
Herunder udsnit af fabriksbillede med tenderplade, DSB litra D I nr. 840, fabriksfoto Nydquist& Holm, arkiv DJM.
[image]

På billeder optaget under krigen ses ikke plader på tenderne overhovedet (tenderrammen) og måske har de været afmonterede?
Da udrangeringerne af damplokomotiverne tog fart, stod der intet om i udrangeringsskrivelserne om at fabrikspladerne skulle afmonteres og afleveres, hvilket ellers var normalt for damplokomotiver med store fabriksplader påmonteret cylinderne.

Så den nok mest mulige konklusion er, at på litra D IV skulle der være to små messingplader med indprægede informationer om lokomotivets data monteret på midterste hjulskærm på begge sider, men at de højst sandsynligt er ødelagt i.f.m. ophugningen, da de ikke har haft en egentlig samlerværdi som de store plader. Men at der eksisterer nogle er sikkert, men ikke for de tilbageværende D IV.

Det samme gælder for tenderne dog at det var en ”rigtig” fabriksplade bare meget mindre og igen ikke umiddelbar dengang som et samlerobjekt når tenderen blev udrangeret. Og på de driftsbilleder jeg har adgang til og gennemset nu ikke synlige.

Med venlig hilsen

Steffen

NB: Det KUNNE da være interessant at se et billede af de små messingskilte til litra D IV?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak