Beredskabsreserve af damplokomotiver. Situationsbillede 4.

af Oversmeden, onsdag 20. november, 2019, 20:21 (59 dage siden) @ Hans T. Møller

Og var der virkelig brug for maskinen i 2. distrikt? Såvidt jeg husker, kørte de sidste driftklare R-maskiner yderst sjældent på det her tidspunkt. Et par tog i forbindelse med juletrafikken, hvis jeg ikke tager fejl, men det kan forums eksperter uden tvivl be- eller afkræfte.

Så lægger arbejdsgiveren ikke beslag på min tid mere og dermed kan lidt oplysninger findes.
Min oplysninger basere sig på hvad kilometerkontoret i 2. distrikt har noteret i deres bøger. Distriktet havde tidligere været meget nøjregnende med hvorlangt "noget trækkraft" kørte pr. måned (eks. er R 943 noteret til 6294 km. i januar 1932), men fra sommeren 1953 blev der rundet af (eks. er R 945 noteret til 5200 km. i september 1953 og ALLE trækkraftenheder ender med "00" i angivelsen af kørte kilometre). Er der fejl i bøgerne, så er der fejl i mine oplysninger....
Efter denne "disclaimer", til sagen.
R 953 hensætte 21/4 1965 og ses ikke noteret siden.
Fra og med august 1966 til og med november 1966 er INGEN R noteret for kørsel.
R 946 kører hele 700 km i december 1966 - lugter lidt af særtog omkring jul.
Fra maj 1967 til og med oktober 1968 var R 946 og R 959 de to eneste R, som blev noteret for kørsel.
Fra november 1968 kommer R 963 med den sidste tid.
De sidste par år af dampens tid ses neden, men kun for litra R.
[image]
Det er altså ikke store sager, de få tilbageværende R kørte i perioden 1968-1970.
Omvendt, jeg finder ikke belæg for at det kun var ved højtider at dampen var at finde.
Efter april 1970 ses kun lidt i september og det er sandsynligvis særtog til englændere, som lige skulle sige farvel til dampen.

Så uanset JPAs tanker om revision af R 953, så er den næppe kommet ud at køre.
Som Steffen nævner, så var JPA "dampgal", men ellers ganske loyal embedsmand. Trods sin kærlighed til damplokomotiver, så sidder hans underskrift på et par MO-kontrakter og My 1101-1104. Hvorfor maskinchefen ikke selv underskrev de kontrakter har jeg aldrig hittet ud af. Forholdet betyder ikke så meget, for alt var forhandlet på plads, så det var blot en formsag med en underskift og naturligvis skal en maskinchef da have en stedfortræder, som kan smide en underskrift i påkommende tilfælde.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DB Cargo

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen