Avatar

Damplokomotiv 502051 UK (Billedegætterier)

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/11 2019, 16:00 (1582 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Morten Flindt Larsen, 28/11 2019, 16:17

Fra "jernbanen" er posted denne information vedr. sp. om et billede med en tysk BR 50ÜK 2051 UK angiveligt fotograferet i Danmark.

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=147562

Da spørgsmålet nok rettelig hører hjemme på denne side tillader jeg mig at svare her og henvise til link som ovenfor anført i håb om flere informationer.
--------------------------

DR BR 50 2051ÜK var en forenklet udgave af BR 50 og blev bygget i Belgien hos Cockeril og kom i oktober 1943 til Bw Neumünster under RBD Hamburg (se i øvrigt tidligere link). Jf. ”Die Baureihe 50, band 1” fra EK Verlag synes det som om at byggenummer er 3257 og i hvert tilfælde er det bygget ved bestilling 39.017/63.796 og kostede 190.000 RM. Det var en del af 40 stk. bygget på denne fabrik, alle med den forenklede kedel med kun sandkasse-dom-sandkasse (SDS) og af type St. 34 stål mod fredstidskedlerne af St. 47 stål og DSDS.

I april 1944 indsat i den såkaldte ”Dänemark Plan” hvor BW Neumünster har 17 lokomotiver i plan for dette. De nærmere omstændigheder for dette lokomotiv kender jeg ikke, men at det har været i Danmark er sikkert, da det er opført i den såkaldte Århus-plan/oversigt udfærdiget p.b.a. informationer fra Århus efter krigen.

Hvis man vil vide mere nøjagtigt hvilke tog det har fremført skal man have fat i ”Lok Gestellung” fra det daværende tyske DR kontor (Bbw) i Århus.

Bemærk i øvrigt at lokomotivet stadig har lidt af den frostsikring lokomotiverne blev leverede med tilbage, men at der er påsat en ”havebænk” af træ under fyrkassen (for at få røgen tvunget op i mangel af røgnedslagsplader.

Hvor lokomotivet er fotograferet og under hvilke omstændigheder og tid har jeg ingen ide om.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Hej Steff,

Ved hjælp af luftfotos er det relativt enkelt at afkræfte, at billedet skulle være taget i Fredericia. Hverken vejunderføringen, bygningen i baggrunden eller sporterrænet til højre passer med Fredericia, så indtil dokumentation kan fremføres, er billedet ikke taget i Danmark. Men derfor kan lokomotivet da være meget interessant alligevel.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak