Banerne på Stapelholm 3 - og slut

af UTJ, 6/12 2019, 14:06 (1602 dage siden) @ UTJ
redigeret af UTJ, 6/12 2019, 14:40

Det har været "kontortid" i noget tid og inden ugen runder af med en weekend, må vi hellere se lidt mere på Stapelholms jernbanekludder. Vi slap i Friedrichstadt og lad os lige dvæle lidt her. historisk Atlas (som har rigtig mange gode kort over Slesvog) viser os situationen i byen med de to banegåede hhv øst og vest for - den vestlige var marskbanegåeden:
[image]Klde: https://historiskatlas.dk/
Vi kan jo tage motortoget tilbage:
[image]Kilde: https://gerdtams.de/21399/die-bahnhofe/
Vi rumler tilbage over Drage til Nørre og Søndre Stapel, som jo er omdrejningspunktet for vor kalenderlåge:
[image]Klde: https://gerdtams.de/21399/die-bahnhofe/
Stationsbygningen ligger der endnu, iklædt en bræddeforskalling.

Tilbage i Stapel (Nordre og Søndre) tilkom i 1910 en statsbane på tværs i 1910. Kredsbanen blev ført over statsbanen på en ståldragerbro, betalt over anlægsregnskabet for statsbanen. Men havde taget højde for de to ganske ukoordinerede baneanlæg idet man for statsbanens vedkommende gravede sig helt ned i næsten kote nul i geestholmen, heraf den dybe gennemskæring:
[image]Strækningen Husum-Erfde-Rendsborg ved Stapel (foto:UTJ, 2019)
Ovenfra på kort, så det således ud:
[image]Klde: https://historiskatlas.dk/
Og som set eksisterer brofæsterne stadig, på trods af, at det er en del år siden der kørte tog "på øverste etage" her:
[image]Norderstapel, vestre brofæste for kredsbanebroen (foto:UTJ, 2019)
Statsbanestationen så således ud:
[image]Kilde: https://gerdtams.de/21399/die-bahnhofe/
....men er i øvrigt nedrevet i 1970'erne

Oprindelig var der intet forbindelsesspor mellem de to banelinjer - dette tilkom i 1913. Forløbet i en kurve i skellet til højre for huset. Kredsbanen straks udenfor billedets venstre kant (set mod vest):
[image]Norderstapel, situation 2019 hvor forbindelsessporet lå (foto:UTJ, 2019)

I 1934 forsvandt persontrafikken mellem Slesvig og Friedrichstadt, men sporet blev liggende til 1943. Statsbanestrækningen havde persontrafik til 1974 og godstrafik til 1988. Banen blev vist opgivet på grund af dårlig underbygning på de dele som er bygget i marsken.

Tak til Jens Bruun-Petersen for supplerende materiale - og tak til forumdeltagerne for ikke at gætte stedet for hurtigt. Mine billeder er mørke, for det er mørkt i begyndelsen af december i gråvejr....Og det er altså ikke længere væk end 70 km syd for den nuværende grænse!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak