Kalenderopgave 14 - 14. december 2019

af Poul Andersen, 14/12 2019, 10:28 (1567 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Vi må være lige nord for Tønder hvor sidesporet går ind til et industriområde. Det er ved Nørreskovvej billedet må være taget.


God morgen!

Som jeg lovede, ville det være en opgave fra Danmark, om end Keld ganske rigtigt påpeger, at vi kun er ganske lidt nord for vor sydlige landegrænse. Og opgaven ville være let, hvilket da også viste sig, idet "Mr. Sidespor" allerede kl. 00.49 viste, at han kendte stedet, men var hensynsfuld nok til at lade opgaven køre lidt længere.

Men vinderen af dagens konkurrence er "Mugge" (det er aldeles ufarligt at "fægte med åben pande" her i det historiske forum, så vi vil da gerne kende dit navn ...:-)), som gættede, at der er tale om Tønder Nord sidespor.

Billedet er taget i marts 2003, hvor der stadig var gang i transporterne af aluminium fra Grenå havn til Tønder. Disse transporter ad jernbanen startede i 1998 og blev de første år udført af "Privatbanen Sønderjylland", der som det første selskab etablerede sig på det liberaliserede godstrafikmarked i Danmark. Jeg var selv i en periode ansat som timelønnet stationsbetjent hos PBS og rangerede med godstogene i Grenå og på Århus havn (Mærsk-containere).

I begyndelsen blev aluminiumvognene læsset på Grenå havn på den gamle nordkaj, siden på den gamle gødningsfabriks område. Det var bøvlet, og togstammen måtte "trykkes" hele vejen fra Grenå station gennem byen til havnen, og der var et godt stykke fra kajen, hvor godset blev losset fra skibet. Derfor blev der i tillid til, at jernbanegodset havde en fremtid, senere, efter at trafikken var overgået til det nye selskab Traxion, anlagt en fint nyt havnespor i Grenå med omløb på de nye havnearealer.

I Tønder blev godset fra starten losset på selve stationen og kørt til Hydro Aluminiums fabrik på lastbil, men i 2000 anlagdes det fine sidesporsanlæg "Tønder Nord" på fri bane nord for stationen. Sidesporet var tiltænkt at betjene flere industrier i området, men det blev som så mange andre steder kun til en kort periode, idet jernbanetrafikken ophørte midt i 0'erne. Det var simpelthen for besværligt at komme fra Grenå til Tønder, primært på grund af Grenåbanens og Tønderbanens ringe trafikale kapacitet, og da persontrafikken havde forrang. I en periode kørtes via Tinglev-Tønder, men problemet med Grenåbanen bestod.

Historien indeholder en del flere nuancer, som man sikkert ville kunne "tvære i" i vores naboforum i ugevis - det afholder vi os fra her ;-)

Til slut herfra, inden jeg går i gang med at forberede weekendens gæstebesøg, et par billeder fra Tønder Nord, taget samme dag som det første.

[image]

[image]

[image]

Lokomotivet på billedet er NVAGs ex Deutsche Reichsbahn V100. NVAG forestod i en periode rangeringen mellem Tønder station og sidesporet.

God weekend - og tak for gæt!
Mh
LH

Ikke at der skal tværes i noget ang. "aluminiumstogene", men efter Privatbanen Sønderjylland´s konkurs, lå trafikken stille og de to nyetablerede sidespor var uden brug, hvilket ikke var tilfredsstillende i Tønder og på Grenaa Havn.
I efteråret 2001 blev trafikken genoptaget af NVAG og Vestbanen i samarbejde, således at Vestbanen kørte togene med de netop indkøbte MY 1154 og 1158, og NVAG personale udførte rangering i Tønder og på Tønder Industrispor Nord, samt vedligehold af vognene på værkstedet i Niebüll.
Når der skulle udveksles vogne på "sidesporet", havde NVAG tilladelse til med eget lokomotiv og personale til at foretage dette, og mon ikke LHJ´s billeder er fra en sådan vognudveksling.

Mvh.
Poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak