Kattegatforbindelsen
"Hvorfor f..... begynder han nu at skrive om "Kattegatforbindelsen"? Skulle han ikke overlade det til dem ovre i børneværelset? Derovre hader de jo Kattegatforbindelsen for et godt ord. I hvert fald nogle af dem".
Svaret er: Rolig nu, hæld cognac i glasset, tænd cigaren og sæt dig godt til rette i lædersofaen her i herreværelset og kig lidt på de mange fine køreplansdetaljer i denne opslagskøreplan fra Østjydske Jernbaner - udgivet 1½ år før de to privatbaner Randers-Grenaa Havn og Aarhus Ø-Ryomgaard blev overtaget af staten. Læg mærke til Ryomgaards fornemme rolle som knudepunktsstation, hvor alle tre tog mødtes - hver gang. Og læg mærke til, hvorledes man førsøgte at tænke Kattegatforbindelserne ind i køreplanerne. Der var mange skibsforbindelser over Kattegat; her har man blot medtaget de fire, der var relevante for de to privatbaner (Grenaa-København, Randers-København, Aarhus-København og Aarhus-Kalundborg). Læg endelig mærke til, at der køres Aarhus-Ryomgaard-Randers. Mon det har krævet en tur på drejeskiven i Ryomgaard?
Til aller sidst: Læg mærke til, at der er direkte tog Randers-Grenaa men ikke Grenaa-Randers, at der er direkte tog Grenaa-Aarhus men ikke Aarhus-Grenaa og at der er direkte tog Aarhus-Randers, men ikke Randers-Aarhus.
Klik på opslagskøreplanen for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"