Avatar

NS - vogne til Philips

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 28. januar, 2020, 02:13 (24 dage siden) @ Svend
redigeret af Morten Flindt Larsen, tirsdag 28. januar, 2020, 02:54

Lukkede vogne uden Europ-mærkning, skulle returneres direkte til hjembanen efter brugen, så generelt bør man undgå at spilde krudt på ikke-Europ-mærkede udenlandske vogne på en dansk modeljernbane.

.
Man skal i høj grad bruge krudt på at anskaffe "ikke-Europ"-mærkede godsvogne til modelbanen. Dem kørte der rigtig mange af i Danmark. Efter endt aflæsning skulle de så vidt muligt anvendes (læsset) i retning mod hjemstedbanen. Hvis ikke blev de sendt tomme tilbage. Helt normalt .....

Hej Svend,

Lidt mere nuanceret end det, tror jeg.
Europ-vognparken var en vesteuropæisk foreteelse og omfattede kun lukkede vogne.
For åbne vogne med sidestøtter fandtes der et samarbejde, der hed POOL.
Lokalt øst for jerntæppet fandtes der i COMECON-landene ligeledes en vognpool (OPW).
Naturligvis kørte der også mange ikke-Europ-mærkede vogne i Danmark, men efterhånden som de forskellige landes vognpark blev domineret af nye standardvogne (St) såsom Gs-vognene, blev en stor del af disse så at sige "automatisk" Europ-mærket og dermed gradvist mere fremherskende i de enkelte baneforvaltningers vognpark i takt med at de ældre vogntyper blev udrangeret, og dermed også mere fremherskende i det generelle europæiske vognbillede. Så jeg mener, at det er tidspunktet for ens modeljernbane, der må være det afgørende. Jeg er ikke bekendt med, at totalmængden af Europ-vogne forblev på samme lave niveau gennem årene som i første halvdel af 1950'erne, men at den voksede gennem årene. Derfor fokuserer jeg i mine egne indkøb af udenlandske lukkede godsvogne på de Europ-mærkede vogne frem for ikke-Europ-vogne, når der foreligger en valgmulighed. Europ-vognene var siden 1960'erne de mest typiske udenlandske lukkede godsvogne på danske skinner er min påstand, og dermed er det de modeller, som jeg fortrinsvis køber, naturligvis spædet op med ikke Europ-mærkede vogne. Det omvendte vil i min optik se forkert ud. Men alt andet lige kommer statistikken jo også an på, hvor stor ens beholdning af udenlandske godsvogne er.
Det var i øvrigt jo det forhold, at godsvogne normalt skulle sendes tilbage til hjemlandet og ikke måtte sendes videre til tredjeland (og specielt ikke til Østeuropa), som var anledning til oprettelsen af Europ-vognpoolen.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1115

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hammel - Århus Jernbane
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen