Avatar

Prototype lyntoget (+3 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 30. januar, 2020, 02:44 (24 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad var egentlig begrundelsen for styrevogne i begge ender? Fleksibilitet? Der er en der skriver noget om mangel på lokomotivførere med certifikat til styrevognene, og så kan man jo "bare" lave omløb, mens man kan undgå det uanset hvor man nu er end med lokomotivet forrest og så skal vende og køre tilbage.
Men ved for Bns har man i hvert fald på Sjælland en standard med styrevogn mod Helsingør og derved lokomotivet ude i det fri.

Hejsa,

Tidsbesparelse. Færgerne på Storebælt havde lukket agterende, så hvis togmaskinerne kunne sætte vognstammen om bord og hente den i land igen direkte, uden rangering, så var der en ekstra tidsgevinst for de lyntogsrejsende i forhold til de traditionelle IC-tog. Tilsvarende gjaldt ved skifte af køreretning på knudepunktstationer som fx Fredericia Århus, Langå og Esbjerg.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1135
Jernbanehumør
Jernbanehumør
´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen