Avatar

Prototype lyntoget (+3 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/1 2020, 02:44 (1547 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad var egentlig begrundelsen for styrevogne i begge ender? Fleksibilitet? Der er en der skriver noget om mangel på lokomotivførere med certifikat til styrevognene, og så kan man jo "bare" lave omløb, mens man kan undgå det uanset hvor man nu er end med lokomotivet forrest og så skal vende og køre tilbage.
Men ved for Bns har man i hvert fald på Sjælland en standard med styrevogn mod Helsingør og derved lokomotivet ude i det fri.

Hejsa,

Tidsbesparelse. Færgerne på Storebælt havde lukket agterende, så hvis togmaskinerne kunne sætte vognstammen om bord og hente den i land igen direkte, uden rangering, så var der en ekstra tidsgevinst for de lyntogsrejsende i forhold til de traditionelle IC-tog. Tilsvarende gjaldt ved skifte af køreretning på knudepunktstationer som fx Fredericia Århus, Langå og Esbjerg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak