Bus

af Steffen Dresler @, fredag 31. januar, 2020, 13:32 (267 dage siden) @ Peter Andersen

Kære Uffe

Jeg har set og læst at der i Danmark blev fremstillet mange forskellige former for gengas apparater til biler og bl.a. også en monteret på en påhængsvogn. Dette fordi der enten ikke var plads på vognen eller mulighed for at påsætte en gengas brænder med filter og køler p.g.a. vægt (tung, skal hænges/sættes på noget solidt).
Selve vognen skulle jo være forberedt til at anvende gengas, men med en påhængsvogn var der den fordel, at man hurtigt kunne udveksle med anden vogn samt man havde bedre mulighed for at medtage en ”reservetank” (et antal sække med træ). Yderligere sled det IKKE på de ofte manglende dæk samt bilens opbygning. At så gengassen sled motoren op hurtigt er en anden sag.
Normalen var dog at hver vogn sit gengasanlæg.

Jeg ved ikke om du kan finde noget mere i den store busbog eller andre tilsvarende udgivelser (har dem ikke selv).


For lige at tage sidens hovedemne op, jernbaner, er herunder nogle eksempler på anvendelsen af Gasgeneratorer på motormateriel under krigen.

Herunder et tydeligt eksempel på en ”påhængsvogn”, men her til en af ØSJK motorvogne. Nummeret på motorvognen retoucheret væk. Her er anvendt en Q-vogn til generatoren og mon ikke at resten af vognen er ”kulvogn” for træbøgebrændet. ØSJK FEB 1944, Foto P. E. Harby.
[image]

Herunder gasgenerator til en af de store private motorvogne, her MFVJ 3, MAJ 1943, Foto Frichs arkiv Pakke 6 118.
[image]

Herunder et eksemplet og nok det mest almindelige på de mindre motorvogne, her DSB litra M? nr. ? Foto: Frichs arkiv MAJ 1943 Pakke 6 244.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen