sidste damptog, ej litra N men litra E, lidt bevis

af Steffen Dresler @, søndag 02. februar, 2020, 20:07 (58 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften til alle.

Så er der heldigvis fremkommet de endelige og nok mest nagelfaste informationer vedr. litra N sidste anvendelser og deraf en eliminering af den tvivl, der indledningsvis har været, om det KUNNE være litra N, der afsluttede dampens anvendelse.

Vi ved jo nu med sikkerhed, at dampens afslutning VAR den 15. maj 1970 med litra E nr. 987 fra Herning og til Fredericia med tog 2038, når vi taler om de planlagte tog fremført med damp. Vi ved nu også at årsagen til at kunne afslutte dampperioden, var leveringen af Dieselmotorlokomotivet litra MZ II nr. 1413, der ankom 19. april 1970 til Helsingør og straks derefter sendt til 2. Distrikt og sat idrift. Herefter var der diesellokomotiver og andet motormateriel nok til rådighed også som reserve, hvorfor dampen ikke mere var nødvendig.

Men hvad så med omtalen af anvendelsen af litra N som togmaskine den 30. maj 1970? Hvordan denne information er opstået vides ikke. Men en nuværende DSB Lkf med interesse for damphistorien prøvede sig frem for at se, om der eventuelt skulle eksistere en såkaldt Kilometer-bog fra Maskindepotet i Fredericia. Og det gjorde der faktisk, reddet fra makulering i sin tid af en nu pensioneret ansat ved Maskindepotet.

Heri står at læse for de to sidste litra N i drift:

• N 201: Cylinderblok beskadiget, støttebolte bøjet, Krydshoved sprængt i højre side. Jf. km-bogen kørt 100 km. i FEB måned 70, hensat 27/2-70. Tender anvendes som prøvelast for kørekran 146, Fa.
• N 207: 15 utætte overhederrøgrør, 10 utætte støttebolte, 5 utætte elementer. Jf. km-bogen kørt 100 km i FEB måned. Hensat ej udtørret, urepareret 27/2-70.

For N 201 kunne det se ud som den havde været involveret i et kraftigt uheld (påkørsel af?), siden ovennævnte skader var sket på cylinderblok og krydshoved.
Ingen af de to maskiner har herefter, jf. deres lokomotivkort, været genstand for reparationer eller andet.
Så en anvendelse af en N i slutningen af maj-måned 1970 var altså umulig. De resterende litra N var alle enten hensatte eller udrangerede før dette tidspunkt.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen