Ukendt sidespor på fri bane i Kvistgård?

af Niels Munch @, mandag 03. februar, 2020, 13:05 (18 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Niels Munch, mandag 03. februar, 2020, 13:41

Kære Thomas,

Kvistgård er i dag et "rent trinbræt" og ganske uden sporskifter. Men det meste af det gamle spor 1 (nærmest stationsbygningen) og spor 3 (ovre i græsset) ligger der stadig. Det er således arealmæssigt muligt at retablere Kvistgård som station ved evt. indførelse af 20 min. drift på Lille Nord (som det opr. var tanken i HUR's "kvalitetsscenarie").

Da HL i 2001 overtog sporet på Lille Nord mellem stationsgrænserne i Hillerød og Snekkersten, var sporskifterne på Kvistgård nøgleaflåst og nøglerne var placeret i Snekkersten.

På sporskifte 101 i Hillerødenden var tungerne delvis fjernet og et stykke af sporet bag spsk. i afvigende gren (spor 1) fjernet af Banedanmark.

Sporskifte 102 i Snekkerstenenden blev fjernet af HL og erstattet med almindelig spor i 2008. I samme omgang blev spsk. S3 og S4 fjernet. Sporskifte S4, som lå bag sporskifte 102 i hovedsporet (spor 2), fjernede HL og erstattede med alm. spor. Sporskifte S3 lå i spor 3 (i græsset).

Som nævnt havde HL pr. 01.01.2001 overtaget ejerskabet til Lille Nords infrastruktur, hvis vedligeholdelse indledningsvis udførtes på kontrakt af Banedanmark for HL. Siden har Lokalbanen A/S (nu Lokaltog A/S) overtaget vedligeholdelsen af også denne HL-strækning. Det skete i 2007 samtidig med, at Lokalbanen overtog driften fra DSB S-tog, og de røde ML-tog blev afløst af gule LINT.

Jernbaneklubbens materiel var mig bekendt det sidste, der har "betrådt" spor 3 i Kvistgård.

Der kan ses udmærket luftfoto her: https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=975&content=Kvistgaard-Trinbr... samt aktuelle fotos her: http://www.danskestationer.dk/hi-hg/kvistgaard.php .

EDIT: Her er, som Kvistgård så ud - skematisk - ved HLs overtagelse:

[image]


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.



 Læs artiklen 

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen