DSBs sidste ordinære benyttelse af damp i plantog

af Steffen Dresler @, mandag 03. februar, 2020, 18:21 (442 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Kære Ole

SELVFØLGELIG er det 2740, kan åbenbart ikke engang "copy and paste" mere fra egen skreven tekst, sorry:-) .

Jeg kan ikke hjælpe dig med yderligere fra Fredericia, da den sidste side jeg har fået et "photo-dump" fra er 1970-1971. Og som jeg forstår det, var E-maskinerne Århusmaskiner og Fredericia indrapporterede derfor de kørte km til Århus, hvorfor de ikke findes i Fredericiabogen, men kan tilføje følgende at:

"den officielle afslutning på DSB anvendelse af damplokomotiver i de daglige tog skete ved køreplansskiftet den 30. maj 1970 som også blev meddelt til den danske presse. Ud fra kilometerbogen var ingen litra E noterede for kørsel i juni 1970. Dog holdt Lokomotivmesteren i Fredericia litra E nr. 980 ”håndvarm” som den yderste reserve, hvis nu! Og jf. kilometerbogen er den noteret for 100 km i juli. Den blev slukket af i midten af juli 1970.

I den efterfølgende periode har litra E nr. 991 kørt som togmaskine i forbindelse med særtog/udflugtstog. Den første hvor E nr. 991 som togmaskine, fremførte togene 2026 og 2011 den 4/8-1970 (Fredericia-Odense-Fredericia) i forbindelse med afprøvning af maskinen før særtogskørsel dagen efter. Den 5/8-1970 kørte E 991 som tom maskine tog 4026 fra Fredericia og til Nyborg og tilbage til Middelfart (Fredericia) som tog 4017 med deltagere i MORUP kongressen. Sluttelig fremførte E nr. 991 tog 366 (MO 102) fredag den 18/9-1970 fra Fredericia og til Esbjerg. Årsagen hertil var, at lokomotivet den næste dag skulle trække et særtog med engelske jernbaneentusiaster fra Esbjerg (havn) og til Aarhus . Og ligesom med tog 2020 den 15/5-1970, var det nemmere at anvende lokomotivet som togmaskine end at køre et tomt materieltog".

Håber det gav et så fornuftigt svar som muligt. Men de km-mæssige angivelser for de sidste tog skal findes i Århus bogen som jeg ikke har kopi af, men fået tilsendt nogle ønskede km-angivelser.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen