InnoTrans 2000 - 1. del (17 fotos)

af Niels Munch @, lørdag 08. februar, 2020, 18:00 (256 dage siden)

Kære forum,

[image]

2020 er atter InnoTrans år, og messen finder sted 22. - 25.09.2020 i Berlin. For hver gang er der flere gæster, ligesom der er flere udstillere, så der er ikke for tidligt at begynde planlægningen af besøget.

Da jeg ikke besøgte InnoTrans 2010, må andre kaste et tilbageblik dertil. Til gengæld var jeg der i år 2000 (hvor messen fandt sted 12. - 15.09.) med en gruppe fra privatbanerne, og et tilbageblik derpå kunne måske interessere her i Herreværelset?

Ud over leverandørstande i 6 messehaller var der på Bahnhof InnoTrans udstillet diverse jernbanemateriel, hvoraf nedenfor vises et passende udvalg til illustration af, hvad der var "nyt" for 20 år siden:

Adtranz DaimlerChrysler:
[image]DSB "ET 4311 + FT 4711 + ET 4511" (EMU "Contessa", DSB First Øresundstog).

"ITINO" DMU, som skulle være en 2-vogns udgave af RegioShuttle, var kun med som en interiør-mockup i en af hallerne:

[image]ITINO DMU, interiør-mockup.

ITINO prototypen, leveret til Erfurter Bahn, blev udstillet på InnoTrans 2002.

ALSTOM:
[image]DB AG "618 001-2 + 619 001-1 + 619 101-9 + 619 601-8 + 619 501-0 + 618 501-1" (DMU "Alstom Coradia LIREX").

LIREX var et eksperimentaltog, hvor Alstom afprøvede alt nyt og mere til. F.eks. læssede man alt, hvad man normalt havde anbragt under vognbunden, op på taget. Desuden videreudviklede man på de én-akslede bogier, vi kender fra DSBs 4G S-tog, og endelig afprøvede man nye interiører:

[image]LIREX interiør.

[image]LIREX interiør, salonen med "sofaer" og ovale vinduer.

Mange af de opfindelser, man gjorde i f.m. LIREX, er anvendt på Alstoms Coradia Continental etc.

[image]Alstoms eksperimentaltog LIREX.

[image]DB AG "640 022-0" (DMU LINT-27, B'2'-dh).

[image]

[image]LINT-27 interiør.

[image]DB AG "640 022-0" (DMU LINT-27, B'2'-dh).

[image]DB AG "641 004-7" (LINT-27's franske fætter "Walfisch" (1A)'(A1)'-dh).

[image]

[image]"Walfisch" interiør.

[image]DB AG "641 004-7".

LINT-41 var repræsenteret ved højtgulvsudgaven:

[image]Nord-Ostsee-Bahn "VT 306" (DMU LINT-41/H, B' (2) B'-dh).

[image]NOB VT 306 Interiør.

[image]NOB "VT 306" (DMU LINT-41/H, B' (2) B'-dh).


Alle billeder er optaget, som det ses, den 14.09.2000 af mig (nm) med mit tjenstlige Olympus μ-1 kamera, der ikke var specielt egnet til dagens gråvejr, som i det mindst holdt tørt.

Jeg må bryde her og fortsætte med 2. del i morgen i denne tråd.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen