50 år siden, litra N sidste tur idag eller torsdag?

af Steffen Dresler @, mandag 10. februar, 2020, 09:35 (294 dage siden) @ Georg Schmidt

God formiddag til alle

50 års dagen for DSB litra N sidste kørsel i dag eller på torsdag!

Om det er i dag mandag den 10. februar 2020 eller muligvis på torsdag den 13. februar 2020, at det er 50 års dagen for sidste anvendelse af DSB litra N som togmaskine for et godstog planlagt fremført med damp i Danmark, er der lidt usikker om.

I perioden onsdag den 11. februar, torsdag den 12. februar og fredag den 13. februar 1970 gennemførtes dagligt togene 2042 (N960 Fra-Ng) og retur tog 2043 (N800 Ng-Od-N960 Od-Fra).
Der er intet angivet eller noteret i Telegramjournalen om eventuelle ændringer i maskinbenyttelse eller andet, hvorfor togene jo i princippet jf. TK, skulle være fremført af litra N.

N 207 har kørt togene 2034/2043 datoerne 4., 5. og 10. februar, men ”mangler” et sted mellem ca. 300 til 500 km for at km-tallet som anført i km-bogen for Fredericia maskindepot skal passe, nemlig 1100 km kørt i februar måned. Men hvis N 207 har kørt fra 11. - og til 13. februar passer km-antallet.

Hvis ovenstående er korrekt for de manglende km-angivelser for N 207, ville fredag den 13. februar 1970 have været den sidste anvendelsesdag for litra N i Danmark. Hvis ikke var den sidste anvendelsesdag så den 10. februar 1970, altså i dag mandag den 10. februar for 50 år siden.

Ser man på de bemærkninger der er indskrevet for BÅDE N 201 og N 207 i Km-bogen for Mdt. Fa., bliver begge N henstillede den 27. februar 1970, hvorfor i hvert tilfælde togparret 2034/2043 gennemført den 27. februar med damp jf. Telegramkopibogen, må være kørt med andet litra, højst sandsynligt litra H I nr. 800. MEN henstillingerne den 27. februar MÅ dreje sig om nogle lokalt besluttede henstillinger, sikkert p.g.a. af skader. N 201 ikke tjenstdygtig p.g.a. bl.a. cylinderbund beskadiget og sprængt krydshoved i højre side. N 207 har 15 utætte overhederrør, 10 utætte støttebolte og 5 utætte elementer og henstillet urepareret.
Både N 201 og N 207 er dog jf. deres respektive Lokomotivkort (CvAr) og lokomotivernes Reparationsbøger først officielt henstillede hhv. 16. marts 1970 og 10. marts 1970.

Om litra N, her nr. 207 eventuelt skulle have gennemført de ”manglende km” mellem Fredericia og Padborg finder vi nok aldrig ud af, da hele Maskindepot Padborgs arkiv blev ryddet og destrueret, på nær nogle her i denne sammenhæng uinteressante lokomotivanvendelser/benyttelser, da pladsen hvor arkivet var, skulle ombygges til andre administrative forhold i 1970´erne.


Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gastoget
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen