62 år siden, sidste trækkraftenhed af sin art (+ OT)

af Niels Munch @, onsdag 12. februar, 2020, 12:25 (252 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

1. Regler for "Rangering med Hest" kan f.eks. findes i DSBs Rangerreglement fra 1944:

"Heste, der anvendes til Rangering, skal være ledet af en Kusk, som ikke tillige maa udføre Tjeneste som Rangerleder. Rangeringen maa kun foretages med et saadant Antal Vogne og med en saadan Hastighed, at Vognene rettidig kan standses. Det skal paases, at der ikke begaas Dyrplageri ved Behandlingen af Rangerheste, f. Eks. derved, at Trækkene er for tunge. Trækkrogen kan ved Træk paa højst 3 Vogne anbringes i de Kroge eller Øskner, der er anbragt paa Vognene. Skal der flyttes et større Træk Vogne, skal Trækkrogen befæstes til en af Vognenes Akselgafler."


[image]2. For 75-80 år siden, hvor forsyningssituationen var kritisk, fandt man nye anvendelser for naturens egne HK, som f.eks.:

[image]Vejle Byomnibusser på Grejsdalsvej trukket af heste under Besættelsen på grund af benzinmangel. Årstal: 1940. Fotograf: Ukendt.
Arkiv: Vejle Stadsarkiv - Nummer: B55110. Klik på billedet for opr. størrelse.

Vognen (selskabets nr. 5) er i øvrigt en på tidspunktet ret ny Triangel Trambus. Venstre forrude er fjernet således, at chaufføren/kusken kan holde tømmerne derigennem. Alternativet, gasgeneratordrevne busser, havde vi et eksempel på i *denne tråd*.

Og nu:

[image]M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen