Nye dieseltog til Privatbanerne - LHB (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 13/2 2020, 23:19 (1524 dage siden) @ Michael Deichmann

Pr. 31.12.2015 ophører statens direkte, øremærkede privatbane-anlægstilskud til regionerne og overgår til bloktilskud. Herved mister visse regioner, ikke mindst Region Sjælland, penge.

Er det i virkeligheden baggrunden for at netop Region Sjælland har haft udfordringer ved at holde først Tølløsebanen og nu Østbanen fit for fight?
Hvad var årsagen til at det kostede Region Sjælland penge?


Hej Michael,

Jf. den gamle aftale mellem staten og amterne, som regionerne "arvede", skulle de direkte, øremærkede anlægstilskud indgå i de generelle bloktilskud fra og med 01.01.2016 med disse virkninger for regionerne:

[image]

Ikke mindst tumulten omkring "restmoderniseringen" af Tølløsebanen resulterede i, at ændringen alligevel ikke blev gennemført, så den gamle fordeling gælder stadig og "indtil videre".

Denne "sag" har således ikke del i Østbanens nuværende situation; forklaringen er nærmere *denne*.


M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak