Vacuumbremser på litra F?
Kære Sebastian
Lokomotiverne var fra driftsstart udstyret med dampbremse samt håndbremse.
Fra 1913 og frem fik en del F II lokomotiver vakuum ejektor placeret umiddelbart foran dampdomen på kedelryggen samt vakuumledning. Sidstnævnte var ført til begge ender af lokomotivet. Senere fik lokomotiverne indledningsvis trykluftpumpe samt ledning (under den anden verdenskrig og derefter). Samtidig hermed fik de lokomotiver, der havde ejektor og vakuumledning denne fjernet, dog undtagen nr. 440, der bibeholdt begge bremsetyper et stykke tid derefter. Senere fik de fleste F II lokomotiver også fuldt trykluftudstyr, hvilket vil sige, at dampbremsen blev ændret til en trykluftbremse. De resterende F lokomotiver bibeholdt dampbremsen, samtidig med de havde trykluftpumpe og ledning.
F II maskinerne havde altså IKKE vakuumbremse, kun ejektor og ledning med beholdt dampbremsen. Vakuumledningen udelukkende a.h.t. bremsning vognmateriel. Alle Frichs F II byggede 1969/50 fik fra begyndelsen af fuldt trykluftudstyr (kan kendes på stor rygsæk og cylinderpuffer).
Med venlig hilsen
Steffen Dresler