Vacuumbremser på litra F?

af Steffen Dresler, 20/2 2020, 23:58 (1519 dage siden) @ Jens

Det er nu ikke helt sandt. De fleste af maskinerne fik ganske vidst trykluftudrustning, men den indirekte bremse (styreventilen) fik maskinerne aldrig. De maskiner der sidenhen fik det i forbindelse med veterantogsdrift er alle ombygget til det.

Kære Jens

I så fald er DRM I JAN 1941 med tillæg misvisende.
På side 26, I. 50 er anført at lokomotiverne 423, 424, 426, 427, 444, 446, 451-453, 456, 457, 459-461, 464, 408, 470-474, 671, 674, 677-680, 682-688, 690, 691, 695, 698 og 700 har Trykluftbremse.

I Tillæg til DRM 1 for bl.a. Juli Kvartal 1943 anføres under litra F:
”Nr. 431 og 433 har nu trykluftbremse, medens Dampbremsen er fjernet”. Denne information fortsættes gennem tillæggene årene frem.

Det samme gør sig gældende i ”Damplokomotivets og dets betjening, Tekst, side 217” midtfor bl.a. ”Dampbremsen anvendes paa Hs-Maskinerne og de af F-Maskinerne, der endnu ikke har fået Trykluftbremse”.


Med den usikkerhed der er i Bay (side 102, 1. spalte nederst) skriver han at litra F fik trykluftbremser.

Så jeg er i tvivl om hvad du mener? Har en maskine kun TB hvis den både har en direkte- som indirekte bremse, altså to bremsehåndtag?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak