Dadelæsker med slutlys? (1 foto)
Kørte dadelæskerne, f.eks. på VLTJ, med slutlys? Findes der billeddokumentation, evt fra andre privatbaner?
Hej Søren,
På Østbanen brugte man slutlyset:
ØSJS Y6 1098 - MB i Hårlev, 11.11.1978 (nm).
Y6 1098 (MB 25) er ankommet fra Fakse Ladeplads. En MB kommer fra Rødvig og skal koble, så de kan følges til Køge.
At Y6 1098 har det røde lys tændt i lanternen ved nærmeste dør, erkendes i det grumsede vejr.
Bedste hilsener
Niels
På MB fra Rødvig anes også de hvide lys (der lyste fremad) i slutlyset.
På de svenske skinnebusser af Y 6 serien var slutlyset en del af manøvrestrømskredsen, idet begge dele blev tilsluttet når "tågslutströmomställeren" (en drejekontakt) i bagerste ende af bagerste køretøj blev aktiveret.
Det var således en kontrol på, at kunne slutlyset ses, var manøvrestrømskredsen sluttet.
I modsat fald kunne EP bremsen ikke løses, og toget kunne ikke igangsættes.
Jeg er bekendt med at på OHJ/HTJ´s Y 4 og Y6 blev slutlyset ikke anvendt, men man anbragte en eller anden "kontaktprop" i bagerste kontaktdåse.
Mvh.
Poul.