Vacuumbremser på litra F?

af K564, 21/2 2020, 17:59 (1520 dage siden) @ Steffen Dresler

Efter dampens udrangering og den begyndende kørsel med veteran dampmaskiner i 1980´erne, bl.a. litra F, måtte man p.g.a. bestemmelserne i SR ændre bremserne derhen, at der skulle monteres den af Jens nævnte styreventil. Dette for at en nødbremsning af toget udløst i togstammen også bremsede lokomotivet. Dette betød så også, at ved almindelig bremsning under anvendelse af den indirekte bremse, afbremsedes både togstamme og maskine samtidigt. Derfor monteres denne styreventil på alle veteran damplokomotiverne, der ikke havde denne anordning før.


Så konklusionen er stadig, at litra F fik erstattet dampbremsen med en TB, men med to selvstændige bremsehåndtag, den direkte og den indirekte. Men a.h.t. bestemmelserne i SR efter dampens udrangering, måtte man montere en styreventil, således at de to bremser ”snakkede sammen”.

Tak til Jens for lige at få mig et spadestik dybere og tak til min Lkf. for teknisk bistand.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hej Steffen og Jens

Det var ikke i 80-erne, at F-maskinerne har fået styreventil, så de kunne bremse med ved indirekte bremsning. På det tidspunkt blev der lavet en dispensation, som der i forvejen var for den daglige kørsel Ardelt på strækning med lokalgods. Så vis F-maskinerne har fået styreventil, så er det langt senere.

Hilsner Keld


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak