Sporvogne i udlandet - Milano (+1 foto)

af Niels Munch, 7/3 2020, 14:30 (1509 dage siden) @ Niels Munch

Tak til Ullrich for gode, supplerende fotos af "de gamle" og til Eskild for anekdoten.

At Milano også opleves som en grøn by, beror på såvel parker som beplantning, f.eks. her:

[image]ATM nr. 1609 (bygget af Società Italiana Carminati & Toselli) haster over den beplantede Piazzale Virgilio, 10.09.2010 (nm).

Følgende hurtige facts skal også med her:

- Sporvidden i Milano er "italiensk sporvejs-normalspor" 1445 mm (som f.eks. også i Rom).

- Sporvejene led en del under 2VK, også det rullende materiel, som det lykkedes at reparere/genopbygge - på nær en enkelt vogn, der måtte udrangeres.

- Sporvejene gik fra trolleystang til pantograf successivt i 1970'erne samtidig med tilpasning af køreledningsnettet og overgang til énmandsbetjening.

- Ult. 2019 var der stadig 151 af de gamle 1500-vogne i drift.


Kom gerne med flere bidrag til denne tråd!


Bedste hilsener
[image]Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak