En lille opgave samtidig med vi holder respektafstand!

af Steffen Dresler, 22/3 2020, 10:49 (1490 dage siden) @ Oversmeden

God formiddag

Det er jo ganske aldeles korrekt hvad både Jan-Eddie (som første), senere Thomas og sidst Oversmeden konkluderede, nemlig at vognen var en del af de projektudkast som Maskinafdelingen sammen med andre af DSB Afdelinger, Distrikter og Tjenester mv. fremstillede i.f.m. den ”ny Englænder”. Dette nye præstigetog skulle helt i tidens ånd efter krigen, indsættes mellem København til Esbjerg. Herfra skulle de rejsende så sejles med DFDS nye hurtige motorskibe ”Kronprins Frederik” og ”Kronprinsesse Ingrid” til Harwich i England. Herfra gik turen så videre med LNER til London, Kings´s Cross.

Projektet med den ”ny Englænder” var en del af ”Trækkekraftudvalget af 28. Juli 1947” i alt 7 hovedspørgsmål, hvoraf hovedspørgsmål 2 omhandlede ”Nyt materiel til lyntog ”Englænderen” og eventuelt til nye lyntog”.

Det er en ganske lang og interessant historie om udvalgets arbejder og der var flere jernbanehistorisk spændende tiltag, hvoraf nogle blev materialiserede (litra MY m.fl.) og andre ikke, herunder ovennævnte specielle ”Motorlyntog Englænderen”. Toget VAR i sin udformning for specielt og ikke anvendbart ud over det specielle løb i ”Englændere”. Det var specielt ”Motorvognsaggregatet litra MN/FN”, der i udseende LIGNEDE det allerede fremstillede litra MK/FK fra 1943, men havde en ganske anden aptering og fordeling mellem 1.- og fællesklasse (Flk.).

Mellemvognene var også yderst specielle og tilpasset BÅDE færgernes længdekapacitet af tog og deres spor radier, ligesom fordelingen af rejsende også her var anderledes mellem 1.- og Flk. Rejsende. Yderligere var der projekteret en egentlig spisevogn. Fælles for alt vognmateriellet var, at de alle løb på 2,5 meter stålbogier og hvor akseltappene var flyttede så langt ud mod vognenderne som muligt. Yderligere havde vognene nogle afkortede skruekoblinger.

Herunder – og ikke tegnet således før – det projekterede vognmateriel for den ”ny Englænder”, der ikke blev materialiseret.

[image]

Tegningerne af litra MN/FN med andre må vente, til der muligvis bliver udgivet en artikel om netop ”Trækkekraftudvalget af 28. Juli 1947” arbejder, hvor og hvornår vides ikke endnu.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Lyntogsprojektet omhandlede også en eventuel projektering af lyntoget, men dampfremført med "Damplokomotiv V"!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak