Spanien 1980 Ponferrada – Villablino Del 1

af Steen Larsen @, Søborg DK, mandag 23. marts, 2020, 21:04 (7 dage siden)

Hej Jernbanens læsere

Hermed en beretning fra min rejse i 1980 til Spanien og den metersporede industribane Ponferrada – Villablino som var en af de sidste dampdrevne jernbaner i Vesteuropa. Under mit besøg sommeren 1980 var banen stadig 100% dampdreven. Det sidste passager tog, et dagligt posttog med passagerbefordring ”El Correo” var blevet indstillet i maj kort før mit besøg men der var stadig livlig godstraffik. Jernbanen bragte kul og jernmalm fra de talrige miner i det nordlige bjergrige område omkring Villlablino til Ponferrada som er station på RENFEs bredsporede bane, og til Cubillos del Sil hvor banens principielle kunde kraftværket Compostilla II ligger.

I 1919 åbnes den 64 km metersporede jernbane og selskabet Minero Siderúrgica de Ponferrada (MSP) dannes som en sammenslutning af de mange mineselskaber. Året efter åbner MSP et nyt kulfyret kraftværk ved Ponferrada. I 1947 åbner MSP et nyt kraftværk Compastilla I ved Ponferrada men det nedlægges i 1962 samtidigt med at et nyt moderne termisk kulfyret kraftværk Compastilla II åbnes ved Cubillos del Sil ca 14 km fra Ponferrrada.
MSP bliver et af Spaniens største energi selskaber men 70erne bringer recession for firmaet og det opløses ved en konkurs i 1993. I 1996 indstilles driften på de 12 km fra Ponferrada til Cubillos del Sil hvorefter kun de ca 50 km fra Villablino til kraftværket er i drift. I 2002 indstilles driften totalt på PV.
I 1999 åbnes jernbanemuseet i Ponferrada i nogle bygninger fra det tidligere MSP. Der har siden været forsøg på at åbne linien som museumsbane og der arbejdes stadig for at det må lykkes i 101 året for PV.
PVs damplokomotiv park bestod gennem tiderne af 27 metersporede lokomotiver og 6 bredsporede lokomotiver. Sidstnævnte til at rangere omkring RENFE ved Ponferrada.

I denne første del af min beretning skal vi kigge på banens originale tenderlokomotiver leveret af Baldwin i 1919. I en næste del kigger vi på banens andre lokomotiver som primært bestod af 1C koblede Engerth lokomotiver.

Da MSP oprindeligt skulle bestille lokomotiver til banens åbning var der ingen europæiske leverandører som var i stand til at levere pga WW1. Så MSP gik til Baldwin i USA og bestilte i 1918 10 stk 1C1T tenderlokomotiver. Pga den sene bestilling blev de ikke færdige til banens åbning i 1919. De blev leveret i 3 serier i løbet af 1919 og 1920, så MSP måtte leje lokomotiver til at starte driften. Alle 10 Baldwin lokomotiver fik navne. De blev leveret uden overheder men blev snart efter leveringen forsynede med overhedere. De blev hurtigt populære blandt personalet og alle 10 var i drift under mit besøg i 1980. De fleste forblev driftsklare indtil slutningen af 80erne.

Alle billeder fra august 1980

[image]

Morgenstemning ved remisen i Ponferrada med fra venstre PV 6, 14, 18, 15 og 8.

[image]

PV 1 (Baldwin, 52625/1919), med navnet ”Francisco Cambo” i Ponferrada.

[image]

PV 2 (Baldwin; 52626/1919), med navnet ”Conde de los Gaitanes” i Villablino.

[image]

PV 2 i Villablino.

[image]

PV 3 (Baldwin; 52656/1919) med navnet “Marqés De Aldama” i Ponferrada.

[image]

PV 3 forlader Ponferrada med et træk tomme kulvogne mod Villablino. Lokomotivet er bevaret på museet i Ponferrada hvor den har fået skåret en del af siden af kedlen så man kan se fyrkasse og kedelrør.

[image]

PV 5 (Baldwin; 52658/1919) med navnet ”Villabaso” i Ponferrada. Lokomotivet er bevaret på museet i Ponferrada.

[image]

PV 6 (Baldwin; 52681/1919) hed ”Landaluce” og ses her ankomme solo til Ponferrada. Lokomotivet blev henstillet i 1986 og henstod i mange år på PV lokomotivkirkegården i Ponferrada indtil det i 2004 blev købt af Club Ferroviari Vaporista de Mallorca hvor det idag er i drifts klar stand.

[image]

PV 7 (Baldwin; 52681/1919) med navnet ”Arana Lupardo” hviler ud ved remisen i Ponferrada.

[image]

PV 8 (Baldwin; 52682/1919) benævnt ”Ponferrada” og PV 12 ved remisen i Ponferrada. PV 8 blev i 2011 overdraget til Museo National de la Energia i Ponferrada.

PV 9 så jeg ikke under mit besøg.Lokomotivet skulle efter sigende befinde sig under restauration hos Museo National de la Energia i Ponferrada.

[image]

PV 10 (Baldwin; 52684/1919) navneplade.

[image]

Lokomotivet PV 22 (Freudenstein, 138/1903) var et af lokomotiverne som brugtes til anlægget af banen. Det erhvervedes af MSP i 1920 og lokomotiver blev brugt til let rangering i Ponferrada indtil midt 1970erne. Her ses det henstillet i Ponferrada. Det var opstillet nogle år på banegårdspladsen i Vilablino hvorefter det blev overført til museet i Ponferrada.

[image]

Det bredsporede MSP 51 (Haine St. Pierre; 1382/1922) rangerer på RENFEs terræn i Ponferrada. MSP anskaffede med tiden seks 1674 mm tenderlokomotiver fra forskellige lokomotiv fabrikker. MSP 51 kom fra Bilbao-Portugalete i 1940 og er sidenhen bevaret ved Camilo José Cela Foundation, i Iria-Flavia, Padrón, La Coruña

Fortsættelse følger...
Mvh
Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Jernbanebøger

På nattog med de sorte mænd
På nattog med de sorte mænd
Pris 230,- kr.
 Læs mere 

DSB plakat 1950

DSB plakat 1950
DSB plakat 1950 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen